Jacobus de Theramo: [Belial]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. IV E 29, 154v–193v. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

dojednoho. Protož, ó Belial, potřebie jest bylo a musilo se jest státi, aby takého hřiešného člověka […]text doplněný editorem k Bohu podobného a narozeného z čisté panny bez hřiechu. Neb jakožto Adam z země čisté učiněn bez hřiechu vydal jest z sebe ženu a bez bolesti, jížto vstúpila jest smrt v okršlek zemský, též podobně potřebie jest bylo, aby žena narozena byla bez hřiechu, kterážto bez svého panenstvie poškvrněnie muže Bohu podobného porodila jest bez bolesti a bez hřiechu, skrze kterúžto ta smrt v okršlku zemském byla by zkažena a život zatracený byl navrácen. A jakožto nové jest bylo, že z muže, jakožto Jeremiaš svědčí ve XXX. a v II. kapitole: Nové stvoří Buoh na zemi, žena obstúpí muže. Jakožto Adam shřešil jest v ráji radú ďábelskú v lakotě a u pýše, též tento, jenž jeho měl vykúpiti, aby nehřešil ničímž, jsa kromě ráje, jakožto svědčí Isaiáš o něm v svých knihách v LIII. kapitole a řka, že jest hřiechu neučinil, ani lest byla jest nalezena v ustech jeho, brž ďábla a smrt v takových pyšných a lakotných radách přemohl jest a zkazil. A jakožto Adam proti přikázaní božiemu jedl jest ovoce z dřeva uměnie dobrého i zlého ku podnícenie ďábelskému, aby smrtí umřel, též tento Ježíš podlé přikázanie božieho okusil jest dřeva smrti časné proti radě ďáblově, aby věčný život lidskému pokolenie navrátil, jakož svědčí Isaiáš v LIII. kapitole a řka: Hospodin chtěl jest jeho zetřieti, v nemoci položil za hřiech duši svú, uzří sémě dlúhověčné a božie vóle bude zřiezena v něm. A jakožto Adam skrze jiedlo ovoce dřeva uměnie dobrého a zlého učiněn jest Bohu roven u poznánie zlého a dobrého, též Ježíš okusil jest dřeva smrtedlného, aby člověka ku podobenství božiemu blahoslavenému navrátil, jakož die Isaiáš v svých knihách v L. a v III. kapitole a řka: Buoh jest položil na něm hřiech všech, nám obětován jest, neb jest chtěl. A jakožto Adam poznav svój hřiech, před Bohem se jest skryl, jeho se boje, též Ježíš, poznav božie milosrdenstvie v své lásce, na prostřed dřeva křížového zjevně před obličejem božím beze všeho strachu se jest postavil, jakož svědčí Jeremiáš v XII. kapitole a řka: Poďme, pusťme dřevo v chléb jeho a strčme ho s tohoto světa. A mudřec die ve všech knihách osobě jeho: Vstúpím na palmu a dosáhnu ovoce jeho. A jakožto Adam pro hřiech byl […]text doplněný editorem

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).