nechť jsou sobě veseli, jakž živi býti přivykli. Já zajisté tak soudím, že ti, kteří se na to, aby jen v hodech nemírných a nezřízených rozkošech život svůj strávili, oddali, zdraví a života hodni nejsou.
Nebo velice se mejlí, kteří na takových rozkošech a hodech sobě zdraví zakládají, jako tiť jsou moudří, kteří za zdravého života nezřízené své žádosti krotí a ustavičně o zachování dobrého zdraví přemejšlejí.
Dále když mne již mnohými spůsoby k sobě navnadili a tak daleko prošlým časem a nesčíslnými lahůdkami sobě v poslušanství uvedli, po ty hned zase vybyti a všecku vinnu na mne sčísti usilují. Ale co jest divného? Jestli i já jim odpírám a někdy slušně nad nimi se vymstívám a nemilostivějí, než by oni sobě vinšovali, pro křivdy, kteréž od nich snáším, s nimi zacházím. A protož mnoho bych jim těch mohla vyčísti, kteří, když z nouze a z mušení velikou chudobou jsouc přinuceni, v kterouž skrze svou neskrovnost upadli, od stkvostnějších jídel a nápojů se zdržovali, k prvnímu zdraví zase přicházeli, čehož by se nikoli státi nemohlo, kdyby oni sami sebou spíšeji než já nimi vinni nebyli. Alevšak poněvadž já pracem se vyhejbám a střídmým žádnému příkoří nečiním, patrně se vidí, jsem-li já křiva a neprava, čili dobří žalobníci moji.
Co se pak na osobu mou vlastně sčítá, tak sobě toho málo vážím, že se ještě tím chlubiti smím, vědouc o tom, že jaká koliv sem, ke všem zaroveň a jednostejně se chovám, k králům, papežům, knížatům, bohatším, chudším, urozeným i neurozeným. Nebo zajisté u mne žádných osob přijímaní žádného rozdílu není, leč že déleji a častěji u stkvostných a rozkošných než u střídmých a vína nepijících zdržovati se musím, nejedno proto, že oni mně tak chlácholí a lahodí, ale že časem násilně jako tuhou vazbou mne u sebe zdržují.
Přes to mohl by někdo říci, že jen ne samí ožralci ode mne tak zsužovaní bývají, ale také začasté i střídmé lidi, a kteříž se velice od hodování a zbytečnosti zdržují, těžce trápím. Nechť jest to tak, však se to zřídka trefuje a stává. A protož nemůže se spravedlivě za obecný příklad a důvod položiti. A ještě i tehdáž ne tak na mne se to má sčítati jako na jich rodiče.
Nebo co jest divného, když někteří rodičové, jsouce nezdrávi, sobě podobné děti také plodí?
Nic zajisté není příhodnějšího, jako