[A2v]číslo strany rukopisuspící v příbytcích jejich, nenadále připadli a je zmordovali.
A tak podlé toho spuntování Safojští na jezeře již řečeném způsobili sobě a zpravili dobré čtyři galee neb lodí, na tom jsouce, aby k tomu jmenovanému dni k Losanně přitáhli a své předsevzetí k místu přivedli. Ale Pán Bůh všemohoucí, dopustiv vítr silný, jezero to velice znepokojil tak, že u města Genéve dvě lodí s dřívím, tři s obílím potunuli a s ními jedenácte osob, i ty čtyři galee naspátek obrátil a zahnal. Takže žádná ta lodí k Losanně a k Marsee nepřiploula.
V tom ta jejich zrada skrze nějakého člověka zjevená byla, kterýžto od nich k témuž nešlechetnému a zrádnému spuntování ponoukán byl, ale nechtěl svoliti. Když se toho ti zrádci dověděli, že jejich spuntování a zrada vyjevená jest, tedy všickni ti napřed jmenovaní i jiní někteří dvatcátého pátého dne měsíce prosince z města Losanny utíkali. Ale však někteří v městě popadeni, jiní jinde v běhu postiženi, totižto Roey, chudých zprávce a kazatel, Mansicus, jeho bratr, Cathelan, Capitel, Golis bratří a jeden krejčí, a některé obzvláštní osoby, mezi nimiž i Claudius Alberius, Proffessor Losanensiscizojazyčný text, počítá se.
Když pak město Berno (jakožto vrchnost jejich) toho se dovědělo, bez meškání šestnácte můžů zbrojných do Losanny a Marsee a Nonuodum[3]francouzky Nyon, latinsky Noviodum ku pomoci vyslalo. Ale po některých krátkých dnech tisíc můžů za[A3r]číslo strany rukopisuse odtud vyzdvihlo a domů povolalo až do dalšího času. To pak proto učinili, nebo Safojský s svým lidem zase nazpět obrátil se.
Nic jiného neobávají se a nečekají na ten čas, nežli obležení města Genéve. Leč by Pecher (jakž se někteří domnívají) nad Safojským, jenž mu dosti dlouhý čas veliké příkoří činil, chtěl se vymstiti a proti němu bojovati, a jemu krajinu tu, kterouž mu léta etc.cizojazyčný text šedesátého třetího dal, zase odníti a tudy městu Genéve a jiným městům k pokoji posloužiti.
Z čehož se znáti dává, jak již na světě veliká převrácenost a neupřímnost jest, tak že již ani svůj svému víry nedrží, ale hledí ho oklamati. Nadto lidé nikdý nechtějí přestávati na tom, což jim Pán Bůh všemohoucí ráčil dáti, v vrchnosti i v jiných věcech sobě vybírajíce. A Pán Bůh pro těžké hříchy lidské dopouští takové proměny a nevole v světě. Propter peccata populi mutantur principatus.cizojazyčný text To jest: Pro hříchy lidské mění se knížetství a království. Nejlepší tedy věc jest v Bohu své doufání skládati a k němu se opravdově s srdečnými prosbami utíkati.