Opilství.
Já mám za to, že není hřích, když bych jen jednou dobrý rauš dostal?
Střídmost.
Co prej jeden rauš? Jest i to mnoho, nebo kdo jednou rauš dostane, ten nemůž býti střízlivý, nemůž se také právě modliti, ješto každého času modliti se máme, poněvadž nikdý sebou bezpeční nejsme. A slovo boží napomíná vždycky se modliti a neustávati, což na pobožné lidi sluší.
Tehdy z toho pochází[ab]pochází] pocházy, že [C1v]číslo strany tisku[25v]číslo strany rukopisurauš dostati a ožralcem býti jest hřích, protož nakrátce činiti toho nemáme.
Opilství.
Já nejsem nikdý spůosobnější[ac]spůosobnější] ſpůoſobnějſſy k modlitbě, jako když mám dobrý rauš?
Střídmost.
Tehdy nemusí Pán Bůh spravedlivý býti, aneb daremně a bezpotřebně přikazuje, když velí, aby jeden každý k modlitbám střízlivý byl, poněvadž, jakž ty pravíš, jsi schopnější k modlení, když rauš máš. Ale sluší tobě na to pilně pozor [C2r]číslo strany tisku[26r]číslo strany rukopisumíti, aby tebe ten ožralý čert neoklamal, totiž když by najvíce modlitby potřeboval, tvé srdce, jsa ožralstvím obtížené, že by nemohl na modlitbu mysliti, a v tom by snad i zahynul. Ano když se nětco prospíš, tehdy hlava ještě bejvá těžká, mdlá, truňky přemožená a k modlení nespůsobná. Protož dokudž jsi zdráv a střízlivý, dobré jest se modliti, aby tebe Pán Bůh budoucího všelikého zlého a od pokušení ďábelského uchoval, nebo sic satan dotud tebe v [C2v]číslo strany tisku[26v]číslo strany rukopisupokoji nechává, až svú chvíli a přístup k tobě uhlídá.
Opilství.
Copak k tomu díte, že já[ad]já] ya vždycky musím na noc dobrý truňk vína udělati, nebo nemohu prvé usnouti a spáti, leč se opiji?
Střídmost.
A na šloftruňk? Medle pomysli na to zdrávě, kdo překážku tu činí a proč že usnouti nemůžeš, leč se ožereš? I o tom věz, že co se děje proti přikázaní božímu, to z Boha není. A poněvadž vůle boží jest, aby se neopijel, aneb pitím nepře[C3r]číslo strany tisku[27r]číslo strany rukopisuplňoval, když máš ty proti tomu jiné vnuknutí, již to z Boha není než z ďábla. Pročpak to ďábel tobě činí? Jistě pro žádnou jinou příčinu, než aby tebe tím spůsobem sobě podmanil a ty, poslechna ho, ožereš se, až nebudeš věděti, na kterém světě jsi. Toť ďábel, maje k tobě přístup, anebo tebe sám zardusí, nebo pomůžeť hlavu sraziti, buďto v jakéž takéž neštěstí, v hřích a v hanbu uvede, že potom o zdraví, o statek, o poctivost i o hrdlo, nadto pak o [C3v]číslo strany tisku