pamatu[32v]číslo strany rukopisujíc na to, že jest to proti Pánu Bohu a slovu jeho svatému, i také bližnímu svému pohoršení na sobě dáti a sebe mnohých nestydatých hříchův oučastna činiti. Protož opři se a nevaž sobě proto i nějakého posmíšku aneb protivenství uhoniti, nebo kdyby pro Boha a přikázaní jeho tak malé věci neměl snésti a podstoupiti, nadto pak, když by k tobě pro slovo boží příkřejí přistoupeno bylo a hrdla se dotejkalo, jak by stálý byl, rozuměti se může. O[C9r]číslo strany tisku[33r]číslo strany rukopisunací mučedlníci[ai]mučedlníci] Mučedlnijcý a rytíři již nastali, že aby na sebe dosti chaterného člověka hněvu nepozdvíhli a nezbouřili aneb přízně u možných nestratili, radějí proti Pánu Bohu zle činí a přízeň boží stratiti se opovažují.
Opilství.
Mně se vidí, že nemám tak velikého hříchu, splňujíc aneb pijíc polovičku a plnou, jako kdybych v šénkovním domě ustavičně sedě hral, svůj statek utráceje mrhal aneb jiného též o jého připravoval?
Střídmost.
Ej, buď ten menší, aneb [C9v]číslo strany tisku[33v]číslo strany rukopisuonen větčí hřích proto tebe to neočišťuje, ani tobě svobodu k hřešení pouští. Pravý křesťan má se toliko podlé samého slova božího říditi a zpravovati, a ne podlé mozku a rozumu svého. Neb co Pán Bůh slovem svým zapovídá, to nemůže malý hřích býti, by pak dosti chaterná věc proti jiným hříchům býti se zdála. Tak naší první rodičové, Adam a Eva, jablko z stromu zapověděného v ráji utrhše, že jedli, zdá se sama v sobě věc velmi špatná [C10r]číslo strany tisku[34r]číslo strany rukopisubýti, ale jak jest Bůh pro to na ně vysoce rozhněval a je pokutoval, není nám neznámé, neb my synové a dcery jejích dosavád laskominy máme a do smrti své toho jeden každý z nás zažívati musíme. Co jest bylo to jablko, rozum ukazuje, že jest jablko jablkem. Ale když se gruntu a zápovědi šetří, že Pán Bůh rozkázal Adamovi a Evě, ze všech všudy štěpův rajských ovotce jísti, kromě toliko jeden strom jiných vymínil a jísti z něho [C10v]číslo strany tisku[34v]číslo strany rukopisujablka pod věčnou pokutou zapověděl, tehdy se hned spatří, jak velikej oučinek anebo hřích jest. O jablko není činiti, ale o neposlušnost a zhrzení samým Pánem Bohem a rozkazem jeho, poněvadž se vícejí líbí[aj]líbí] libj Pánu Bohu poslušnost nežli oběti, jakž Samuel prorok Saulovi králi pověděl. Protož z toho rozuměti můžeš, jak o vožírání[ak]vožírání] wožíráni a sebe přeplňování, tak o jiných všech hříších, kteří skrze ožralství se dějí, kterak je při sobě, lehce-li, či těžce, [C11r]číslo strany tisku