Izaiáš 28. kap.: Ale však tito také pro víno nevěděli a pro opilství bloudili, kněz i prorok požřeni jsou od vína. Nebo všickni stolové jich naplněni jsou vývrátky a nečistotami, takže nebylo více místa.
S. Hieronymus.
Nihil a Deo obruit intelligentiam, sicut commessatio et Ebrie.cizojazyčný text
4. Mojžíš. 6. kap.: Mluvil Bůh k Mojžíšovi, řka: Muž a žena kdyby učinili slib a posvětili se Bohu, ať se zdrží od vína a všelijakeho nápoje opojného i od octa vinného, aniž budou píti, což z hroznův vytlačuje se, také hroznův suchých i nových nebudú jísti po všeckni dni, v níchž se Pánu posvětili.
22.
Léta Páně 1420 Albertus, kníže v hořejší saské zemi, umínil zvěř loviti. Protož dal v lese udělati lusthauz, v kterémžto byl s svou kněžnou za několik dní vesel a tu své obzvláštní potěšení měli. Tolikéž páni a zemané rozličné kratochvíle a veselí s myslivostí i jinák provozovali a vína s sebou dostatek měli. Jedné noci potom, když se všickni na odpočinutí oddali, oheň vyšel veliký v témž lusthauzu a žádný nevěděl kterak a odkud. Tu, když pokřik učiněn byl, knížeti s kněžnou nahým jedním oknem s velikým nebezpečenstvím hrdla ledva odtud zpomoženo bylo. Jiní pak mnozí, a zvláště, kteříž opilstvím přemoženi byli, když je oheň zachvátil, o život svůj bídně přijíti a tam uhořeti musili. Albertus Cranc. Lib. II. Cap. 7.
Kanon. sv. Petra, 5. kap.: Střízlivý buďte, bděte, nebo protivník váš, ďábel, jako lev řeva obchází, hledaje, koho by sežral.
23.
Iobus Fincelius v knížce své, kterou vydal, o zázracích rozličných, v prvním dílu vypisuje pravdivý skutek, kterýž se stal na pomezí slézkém v jednom městě léta 1551, že jest bylo šest osob, ješto se vydávali za najvětčí a nejstálejší pitele neb ožralce ze všech jiných. Ti, přišedše v sobotu do jednoho šenkovního domu, na tom se společně snesli a vysoce jeden druhému zavázali, aby ten den a celou noc ve všelijaké zvůli, a zvláště, kdo více umí píti, provozovali a na sobě prokázali. Před večerem pak přišel jeden neznámý, ohlašujíc se, že chce od toho jednoho z těch šesti dům koupiti, s ním aby domu šel. Ale ten jistý tovaryšův svých opustiti nechtěl pravíc, že ten den jest nešťastný, aby měl dům prodávati. A když každý z ních svou vejl a kratochvile, jak se komu líbilo, v jídle a v náramném pití provozovali. Toť bez pochyby z přepuštění božího na jednoho z ních přijde veliký strach a omámení, že k zemi padl a druzí