[192r]číslo strany rukopisutak veliký a taký Mojžieš nenie dopuštěn, aby svým dómyslem volil knieže lidu, aneb aby ustavil po sobě náměstka, kto jest, jenž by směl z lidu, kterýžto lid, často křikem k chlúbě aneb k požitku popuzen, bývá hnut, neb[381]litera „b“ dopsána nad řádek také i z[382]„z“ dopsáno nad řádek kněží kto bude, aby se hodna k tomu súdil, jedné ten, jemuž by, an se modlí a Boha prosí, bylo od Boha zjeveno? Jakož die Bóh k Mojžíšovi[383]na okraji připsáno „Nm 27“: „Vezmi Ježíše, syna Nun, člověka, jenž má ducha božieho v sobě, a vložíš ruku na něho a postav ho před Eleazarem knězem. A přikázanie daj jemu před viděním všeho lidu. A přikaž o něm před nimi. A dáš slávu svú na něho, ať poslúchají jeho synové israhelští.“ Aj, slyš zjevně ustavenie kniežete lidu, že netřeba jest výkladu. A týmž duchem svatý Petr ustavil jest svatého Klimenta[384]na okraji latinský přípisek a tak apoštolé obecně ustavovali sú biskupy neb kněží. A když se jim nedostalo zjevenie[385]opraveno nad řádkem z původního „zjevnie“, tehdy sú, volivše dva, Matěje a Jozefa, pustili los, aby Pán Buoh ukázal, kterého by z těch dvú vyvolil. I ukázal jest Pán Buoh Matěje. A tak kdyby obci nedostalo se zjevenie, kterého by[386]„by“ připsáno na okraji Buoh ráčil míti, tehdy dobrým úmyslem bez při[192v]číslo strany rukopisuchýlenie tělesného měli by voliti několiko dobrých k biskupství a pak[387]„pak“ připsáno nad řádkem modliti se Pánu Bohu snažně, aby ráčil ukázati, jest li který z těch[388] „z těch“ připsáno na okraji hoden. Pakli nic, ale aby ráčil jiného ukázati. Ale po hřiechu že[389]„že“ připsáno nad řádkem sami se v to trú a lid jest tělesně přichýlen k známým neb k přátelóm neb ku pyšnému. A také že nejsú víry a naděje veliké k Bohu, aby jim dal hodného vládaře duchovnieho. A že by měla obec voliti, píše k tomu sv. Jeroným, řka[390]na okraji nečitelný přípisek: „Ač Pán Bóh ustaviti kněze přikázal jest, a ač tak volil jest, avšak také svolána byla obec. Protož musí býti k ustavení kněze také i lidu přítomnost, to jest aby lid byl[391]„byl“ připsáno nad řádkem při tom, aby viděli všichni a jisti byli, že který najstatečnější jest ze všeho lidu, který najučenější, který najsvětější, který také ve vší ctnosti najpovýšenější, ten buď vyvolen k kněžství, a to s svědecstvím lida, aby zpět potom zpiečenie aneb hryzenie svědomie nezóstalo. A to i apoštol přikazuje na ustavení kněze, řka, že musí míti ten svědecství dobré od těch, jenž vně sú. Ale já něco více vizi v tom, že jest řeče[193r]číslo strany rukopisuno,