[180r]číslo strany rukopisuneb jest již chamradím zbožie zastřieno okno. Z těch řečí muožem znamenati, že nejisté a strašlivé jest člověku světskému, kniežeti, pánu neb jinému, také i duchovniemu, míti poddací k biskupství, faře neb k oltáři aneb k jiné almužně. Protož, že nedá li hodnějšímu[323]následuje přeškrtnuté „v domění“, a moha ho míti, aneb nemíní li, aby dal hodnějšímu v domnění úmyslem pravým, tehdy těžce bude hřiechem poražen a nebude před Bohem hoden, aby to poddání držel, jedné ač by se snažně pokál. A dá li méně zpósobnému vědomě pro penieze, pro dary, pro službu tělestnú, pro přízen světskú, pro krev neb pro příbuznost, pro pochlebenstvie neb pro prosbu lidskú, běda jemu s tím podacím. Aj, pro ty příčiny jest velmi strašlivé míti které podacie. A věz, že podacie není kostel ani oltář ani která věc tělestná. Ale jest moc duchovní, kterúžto moc maje Pán, muož a má opatřiti, aby prvé daná almužna k chvále boží dobře stála. Protož poda[180v]číslo strany rukopisucí latíně slove patronuscizojazyčný text, to jest otec neb obránce, neb jako věrný otec má býti pilen, aby v duchovenství kostel, oltář, kapla neb daná almužna dobře stála. A bývá patronem, to jest podacím, člověk pro troji věc, to jest pro dno[324]opraveno z „dvojí“, pro ustavení a pro nadánie[325]na okraji nečitelný přípisek. Pro dno, že je dal, aby byl kostel na něm ustaven. Pro ustavení, že je ustavil. A pro nadání almužny, aby jí kněz živ byl. A pro ty tři věci má patron neb podací jiné tři věci[326]„má patron neb podací jiné tři věci“ dopsáno na okraji, to jest čest, břímě a užitek. Čest od lidí i od kněze, že ho mají v poctivosti míti. Břímě, že má péčí míti, aby dobrému dal, aby dobře duchovenství stálo a takéž aby v tom nezpýchal. Užitek má býti věčná odplata, ač jí nezmaří. Také měl by míti užitek i tělestný takto: ochudl li by, že by neměl se čím podobně živiti neb dítek, tehdy hodné jest[327]„neb dítek, tehdy hodné jest“ připsáno na okraji, aby od kostelnieho zboží měl pomoc. A zvláště byl li by ten, jenž jest dal místo neb ustavil kostel neb nadal. A také bylo li by které jeho dietě, jemuž by bylo ujato tím ustavením neb nadáním. A to velé práva ustavená. Protož hanební sú klášterníci[328]na okraji nečitelný přípisek, faráři i jiní nadaní kněží,