na plášť. A někdy ještě nemá listuov, a již chce míti. Jako letos se stalo v našem arcibiskupství, že sú dávali jedni, a úmyslem tiem, aby ti, kteří káží slovo boží a treskcí jich hřiechy, byli vypleněni. Druzí dávali, bojíce se, aby jich nehrdlovali, neb sú vydali pokutu na ně, aby do kostela nechodili, dokud Šimonovi nepoložie peněz. Ale třetí, ti, hnuti Duchem svatým aneb snad bojíce se, potom téhož porobenie, nechtiece dáti, odvolali sú se ku papeži, ale lépe by bylo, by se odvolali k Bohu statečně, nepřivolujíce k účastnosti svatokupecství, a prosili pánuov a obce, aby se k tomu přičinili a nedali jich tisknúti v ten hřiech i v škodu tělesnú. Jest druhé převrácenie, že ač kde mají voliti biskupa, ale to sú sobě tak utvrdili kanovníci, aby oni sami volili, a ještě přidávají, aby z své kapituly, to jest z svého zboru, volili a v tom obém zastierají cestu Duchu svatému, jako by řekli: „My sami sme hodni k volení, jiným toho nedal jest Duch svatý.“ Druhé jako by řekli: „Jedné mezi námi jest biskupství hodný, jinému nižádnému nedal jest hodnosti Duch svatý.“ A když volé, tehdy nehledí, aby ze všech najlepšieho v ctnostech volili, ale který by jich bránil na zboží, od kterého by měli požitek tělestný, který by se srovnal v obyčejích nešlechetných s nimi. A tak voléce nehodného, sú počátek vší zlosti a všeho zmeškánie, kteréž se stane od tak voleného. Nenásledují ti apoštoluov u volení, aby vyvolili muže, jenž jest pln Ducha svatého, ani toho, jenž by nad jiné stkvěl se životem svatým, uměním i učením. Neposlúchají ti Písma dřieve řečeného, kterak ho mají voliti, ani svatého Jeronýma, jenž die: „Taký buď volen v prelátství, to jest v povýšenie nad jiné, k němuž jiní jsúc přirovnáni, jako stádo jsú nazváni.“ A sv. Augustin die: „Volen k dóstojenství k biskupskému neměl by býti ten, kterýž menších úřadóv zpravovati se neučil. Neb tomu zpráva lodí neměla by býti poručena, kterýž neuměl jest držeti vesla.“ To sv. Augustin. Ó, milý Spasiteli, ty vidíš, žeť volé ne ze všech najlepší, ale najnestatečnější. Ale