o[A4r]číslo strany rukopisuhněm spáleny jsou, však předce stálého a bedlivého vyhledávání a vyšetřování mocí a skutkův bylin a zrostlin zemských i následování umění lékařského nejedna patrná svědectví nacházejí se v knihách Starého i Nového zákona, jako jmenovitě v 1. knihách Mojžíšových, kap. 50.,[4]Gn 50,2–3, 26 2. Mojžíš. 21.,[5]Ex 21,19 2. Paralipom. 16.,[6]2 Par 16,12 Žalm 87.,[7]Ps 87 Sirach 10. a 38.,[8]Sir 10,10 a Sir 38,1–15 Jeremiáš 8.,[9]Jr 8,22 Matouš 9.,[10]Mt 9,35 Marek 2. a 5.,[11]Mc 2,17 a 5 Lukáš 8.[12]L 8,44,47,50 Ano za přebývání v těle Pána Jezu Krista zde na tomto světě, kterýž byl nejvyšší kníže všech lékařův, zvláštní byla sekta v národu židovském těch, jenž Essaeicizojazyčný text slouli, kteřížto z hluku a společnosti lidské na zvláštní pokojná místa se obrátivše, tam se v lékařském umění cvičili, přirození a moci bylin spytovali a pomocí lékařských proti rozličným neduhům lidským bedlivě vyhledávali.
Známost tedy mocí bylin i umění lékařské po Bohu původ svůj má předně od Adama a krále Šalomouna, potom od jiných svatých Otcův, patriarchův, prorokův, kněží levitských, [A4v]číslo strany rukopisujimž vlastně to umění poručeno bylo, i jiných pobožných mužův národu židovského. Však nic méně i to se propůjčiti musí, že i pohané, blízcí lidu Božímu, poněkud umění toho lékařského účastni učiněni bývali. Čemuž i Písmo Boží svědectví vydává. 3. Královská 4.,[13]3 Rg 4 Jeremiáš 46.[14]Jr 46,11 i historie duchovní a světské toho dotvrzují, ano i slavná jména znamenitých a slavných lékařův pohanských již nyní i nám, křesťanům, dobře známá a knihy jejich lékařské, zvláště od Egyptských, Řekův, Římanů a Arabův sepsané a nám dochované. Jakžkoli ta moudrost jejich a zběhlost v lékařském umění jiného nic nebyla nežli, vedlé řeči Kristovy, drobtové chleba padající z stolův synův Božích.
Toto připomínáme za tou příčinou, poněvadž lidé svatí v staré církvi hned od počátku světa mnoho a draze sobě vážili známosti bylin, lékův a umění lékařského, že i my, křesťané, na místa jejich z pouhé milosti Boží dosazeni a vštípeni, šlepějí jejich jak v pravé po[A5r]číslo strany rukopisubožnosti,