Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

[Generovaný obsah]

[118r]číslo strany rukopisukdyž o neslušných věcech myslí a kochá se. I o tom dí mudřec v Múdrosti: „Zlá myšlení oddělují od Boha.“[769]Kniha Moudrosti 1,3 Druhé, skrze zlé přivolení, o tom Tobiáš synu svému mluvil: „Nikdy nepřivoluj hříchu a neopúštěj přikázání Boha pravého.“[770]Tobiáš 4,5 Třetí, skrze skutek, o tom Jakub v své kanonice dí: „Hřích, když dokonán bývá, vydává z sebe smrt.“[771]List Jakubův 1,15 Čtvrté, když se hřícha brání neb z něho se vymlúvá, neb hřích, o tom v knihách Genesis, kdež to Adam omlúval hřích, řka: „Žena mne oklamala.“[772]Genesis 3,12 Páté, z chlúby, když se člověk zlým chlubí, o tom mudřec v Přísloví dí: „Radují se, když zlé učiní a veselé se v najhorších věcech.“[773]Přísloví 2,14 Šesté, skrz obyčej, o tom v Přísloví dí: „Zlostný, když do hlubokosti přijde, z hříchu se hřích obrátí.“ Sedmé, skrze zoufání, jakož Kain Bohu odpověděl, řka: „Věčí jest zlost má, nežli abych milost nalezl.“[774]Genesis 4,13 O tom posledním sedmým obyčeji stojí psáno skrz proroka v Žaltáři: „Řekl nepřítel: Protiviti se budu, popadnu a rozdělím loupež a naplněna bude duše má, obnažím meč a zabijeť tě ruka má.“[775]Exodus 15,9 To mluvil jest a mluví ďábel, když ponúká neb pobízí k kochání. Druhé, protiviti se budu, to k přivolení. Třetí, popadnu, to jest k skutku. Čtvrté, rozdělím, to jest k bránění hřícha. Páté, naplněna bude duše, to k kochání. Šesté, obnažím meč, to k obyčeji. Sedmé, zabíjíť tě ruka, to jest zúfání a s takovými skutky potopí se člověk jako olovo u vodě a zavře po něm propast ústa svá. I když to olovo upadne v tu hlubokost, má zase těženo býti slovem Božím.

{Slova Božího poslouchat pro čtver užitek}textový orientátor A slova Božího má poslúcháno býti pro čtver užitek. První, že jest užitečné, jakož Pán Ježíš dí: „Slova, kteráž jsem já mluvil vám, duch a život sú.“[776]Jan 6,63 Druhé, protože jest věčné, o témž Kristus dí: „Nebe, země pomine, slova má nepominou.“[777]Matouš 24,35 Třetí, proto, kdož jeho poslúchá, z Boha jest, o tom Kristus dí: „Kdož z Boha jest, slovo Boží slyší.“[778]Jan 8,47 Čtvrté, že s slyšení jeho blahoslavení bývají, o tom Kristus dí: „Blahoslavení, kteříž slovo Boží slyší a ostříhají jeho.“[779]Zjevení svatého Jana 1,3 Páté, že ti, slyšíc je, najlepší stránku vyvolují, o tom týž Pán Kristus k Martě a k Mariji řekl, kteráž u noh jeho seděla, poslúchaje slova jeho: „Maria najlepší stránku vyvolila, kteráž od ní odjata nebude.“[780]Lukáš 10,42 I troje věc se má ráda slyšeti. Totiž najprv Boží zákon, neb kdož nerad jeho slyší, o něm Izajáš dí: „Ej, slovo Boží stalo se jest jim v přísloví a nepřijali jsú jeho.“ Druhé, máme slyšeti volání, o tom Mojžíš dí: „Slyš, Izraheli, zákon Boha tvého a poslúchaj jeho.“[781]Deuteronomium 5,1 Třetí, máme slyšeti učení zdravé, totiž pravé a řádné. O tom apoštol pověděl: „Bychom my, neb anjel s nebe pravil jinak, než jsme my pravili, prokletý buď a nevěřte jemu.“[782]Galtským 1,8

Z toho poslúchání slova Božího přichází vyznání. {Vyznání troje}textový orientátor A to jest troje: víry, chvály a hřícha. Vyznání víry jest Boha nezapříti, o tom Daniel o Sidrachu, Mizachu a Abdenago dí, kteří v hořící peci vyznávali Pána.[783]Daniel 3,23 Ale ústy vyznávání, o tom Lukáš dí: „Všeliký, kdož mne vyzná před lidmi, vyznám jej před Otcem mým, jenž v nebesích jest.“[784]Matouš 10,32; Lukáš 12,8 Neb kořen vyznání víry jest srdce, ale ústy vyznání jest užitek neb plod kořene. A jakož kořen dlúho jest v zemi, dřevo, větví a listí vydává a když nevydává listí a ovotce, vědomo jest, že kořen usechl jest. Takéž jakž dlúho víra jest pevná v srdci, tak vždy plodí listí vyznání a ovotce i skutky. Neb o tom Pán Kristus řekl: „Po ovotcích jich poznáte je.“[785]Matouš 7,20 Totiž po skutcích. A když toho není, již víra uschla jest. I pravú chválu Bohu vzdáváme, když z jeho moci všecko připisujeme, ale ne z sebe a z svého štěstí a moci. Neb Buoh zjeví i skryje, před kýmž a co ráčí. Jakož Lukáš píše, že Pán Ježíš řekl: „Chválím tě, Bože Otče, žes tyto věci skryl před múdrými a opatrnými světa a zjevil jsi je malitkým.“[786]Matouš 11,25; Lukáš 10,21 I

X
769Kniha Moudrosti 1,3
770Tobiáš 4,5
771List Jakubův 1,15
772Genesis 3,12
773Přísloví 2,14
774Genesis 4,13
775Exodus 15,9
776Jan 6,63
777Matouš 24,35
778Jan 8,47
779Zjevení svatého Jana 1,3
780Lukáš 10,42
781Deuteronomium 5,1
782Galtským 1,8
783Daniel 3,23
784Matouš 10,32; Lukáš 12,8
785Matouš 7,20
786Matouš 11,25; Lukáš 10,21
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).