kde na obydlé naše přihodilo cestu učiniti. Jistě, my bychom by pak pro samy vás, ale pro svú poctivost, vám pohodlé učinili, račtež nám se týmž ukázati a tuto nás nenechávati. K nimžto odpověděli, řkúc: Znáš, že my rájem nevládnem, ale jest jiný, o němž snad prvé víš, kdo jest. Chcem naň to vznésti, co pak v tom jeho úmyslu bude, to se oznámí dále. I vznesli sú Enoch a Eliáš to na svatého Michala, probošta rajského, kterýž jim vece: Znáte, že sem puštěna býti nemůž, protož otažte se na ni, co by chtěla. A vyšedše i otázali se: Proč sem puštěna býti žádáš, jaká jest toho potřeba? K nimž Chytrost odpověděla: Mám pilné poselství od našich sestr k Bohu i vší Trojici svaté. A protože vím, že skrze ráj najbližší jest cesta do nebe i ráda bych tam, neb pilně mám s jeho svatosvatostí božskú od sestr mých mluviti o naše potřeby. I řekli jí, že to chtí dále vznésti. I pověděli svatému Michalovi, kterýžto řekl k Enochovi a Eliášovi: Slyšel sem o tom, že nějaká pře vnově vznikla jest mezi paní Pravdou a Lží. Slibujiť, že tato Chytrost na tom jest, chtě něco v tom zplésti a známa mi jest dobře v svých bězích, vím, že ne tak mnoho pro potřeby, jako na zvědky poslem učinila se jest, i nezdá mi se ji pustiti. Ale sám chci hned do nebe a vznesu to dál na našeho Boha a Stvořitele. To jí povězte, ať počeká. I pověděli jí Enoch a Eliáš, aby počekala, že bude míti odpověd. Kterážto řekla: Milí páni, já počkám, ale jako s studem za vás se stydím, že se k hostem tak nepoctivě máte a málo vážíte sobě, ne mou samú osobu, ale jako osoby osvícené a urozené i slovutné, znamenitého urození a držení panování na světě a v světě jich, proč se nezpravujete řečí Ježíše, kterýž mluvil o poslech: Kdož uctí poslaného, uctí toho, jenž jest jej poslal. Ale vám za zlé nesluší míti, že o tom snad písmě nevíte, neb dávno již na světe jste nebyli. K níž Eliáš vece: Znáš také, že každý se ctí podlé povahy své i vy jste nás ctili, když jsme v světě byli, ješto muož řečeno býti, bopomozi s pocty, ale nemáme se s tebou oč vaditi. Nyní dosti daleký cíl uložen jest mezi námi a vámi, chceš li pak bez řeči čekati, to jest při tobě. I vece Chytrost: Poněvadž jinak býti nemuož, buď i tak jediné, ale nás nebíte.
Tuto svatý Michal vyšed z ráje, šel do nebe, oznamuje Trojici svaté, že Chytrost přišla k ráji, chtíc skrze ráj puštěna býti do nebe, pravíc se poselství míti od sestr svých.
Kapitola 67
A svatý Michal všed do nebe, učiní poctivú poklonu před truonem Božím a řka: Chvalte tě, Bože, všickni národové, chvalte tě všickni lidé, neb potvrzeno jest nad námi milosrdenství tvé a pravda tvá ostává až na věky. Nepochybné ale jisté jest, že všech myšlení srdcí vašemu božství zjevná jsou. Též i Chytrosti myšlení a poselství sestr jejích, s kterýmž nyní k ráji přišla jest, chtíc puštěna býti skrze ráj do nebe, vašemu božství vědomo jest. Protož což jest vuole Vaší svatosvatosti Svaté, rač v tom rozkázati, stane se tak.