lež z pravdy nepochází.“ Páté, že hřích lži zabíjí duši, o tom mudřec v Knihách múdrosti dí, a prorok v Žaltáři: „Pane, zatratíš všecky, jenž mluví lež.“ Šesté, že odlučuje člověka od království nebeského, o tom evangelista dí v poslední kapitole v Zjevení svého: „Ven psi a čarodějníci nestydliví a modloslužebníci a všeliký, jenž miluje a zjednává lež.“
{Pravda plněna býti má sedmerým obyčejem}textový orientátor Neb pravda má plněna býti sedmerým obyčejem. Najprvé, věříce pravdě, o níž ve Čtení Kristus řekl: „Všeliký, jenž z pravdy jest, hlas můj slyší.“ K témuž apoštol píše k Galatuom: „Ó, nesmyslní Galatští, i kdo jest vás oklamal, abyšte pravdy neposlúchali.“ Druhé, milujíce ji, neb skrze Zachariáše proroka dí se: „Zajisté pravdu a pokoj milujte.“ Třetí myslíce o ní, jakož mudřec dí: „Pravdu mysliti budou ústa má a rty mé.“ Čtvrté, pravdu máme naplniti mluvíce ji, jakož apoštol k Efezským dí: „Složíce všelikú lež, mluvte pravdu každý s bližním svým, neb sme vespolek údové.“ Páté, činíce pravdu, máme ji naplniti, neb Kristus dí: „Kdož činí pravdu, ten přichází na světlo, aby zjevní byli skutkové jeho.“ Šesté, máme ji naplniti, bráníce ji, jakož Kristus dí, evangellista píše: „A kdož jsou kolivěk slyšali jej, těm jest dal moc syny Božími býti, těm jenž věří v něho.“ Sedmé, máme pravdu naplniti kupujíce ji, jakož v Přísloví mudřec dí: „Pravdu kup a neprodávaj múdrosti a umění i rozumu.“ Neb lépe jest pro pravdu trpěti protivenství neb muky, nežli skrze pochlebenství dosáhnúti úřadu, neb důstojenství, to jest užitka.
{Pravdě tři věci se protiví}textový orientátor Neb troje věc protiví se pravdě, totiž tělesná milost, neb ji nemuož držeti, služebná bázeň, jenž pravdy nedrží, lakomstvo neb se pravdě nezachovává. „I Bože, chvály mé nezamlčuj. Neb ústa hříšného lstivého proti mně otevřena jsú. Mluvili jsú proti mně jazykem lstivým a řečí nenávistivú obklíčili jsú mne a vybojovali jsú mne darmo za to, aby mne milovali, utrhali jsú mne, ale já se modlila. I položili jsú proti mně zlé za dobré a nenávist za milování mé. Postav nade mnú hříšníka a ďábelstvo na pravici jeho. Když súzen bude, vyjdi, odsúzen jsa, a modlitba jeho buď v hřích. Buďte dnové jeho krátcí a biskupství jeho vezmi jiný. Buďte synové jeho sirotci a žena jeho vdova pochybujíce se. Stěhujte se, synové jeho a žebřete a vyvrženi budete z příbytkuov svých. Pobeř lichevník vešken statek jeho a roztrhajte cizí úsilé jeho. Nebuď jeho spomocník, ani buď kdo by se smiloval nad sirotky jeho. Buďte synové jeho k zahubení v národě jednom, shlazeno buď jméno jeho ku paměti. Navrať se nepravost otcuov jeho před tvářností Páně a hřích mateře jeho nebuď shlazen. Buďte proti Pánu vždycky a shlazena buď z země pamět jich, protože se jest nerozpomenul, aby činil milosrdenství a protivil se jest člověku chudému i žebráku a skrušenému srdcem, aby jej umrtvil a miloval jest zlořečenství. I přijdeť jemu a nechtěl jest požehnání, i budeť vzdáleno od něho. I oblékl se jest v zlořečenství jako v rúcho i vešlo jest jako voda vnitřnostech jeho a jako olej v kostech jeho. Buď jemu jako rúcho, jímž se odívá a jako traček, jímž se vždy opasuje. Toť pomsta jich, kteříž utrhají mne před Pánem a kteříž milují zlé proti duši mé. A ty, Pane, učiň milost se mnú pro jméno tvé, nebo chutné jest milosrdenství tvé. Vysvoboď mne nebo nedostatečná chudá já sem a srdce mé zarmúceno jest ve mně. Jako stín, když se uchyluje, vzata sem a vytřína sem jako kobylka. Kolena má roznemohla sú se od postu a tělo mé proměnilo se pro olej. A já učiněna sem v ohyzdu jim, viděli jsú mě a hýbali jsú hlavami svými. Pomoz mi, Pane Bože muoj, spasena mě učiň podlé milosrdenství tvého. A budúť viděti, že jest to ruka tvá, a ty, Pane, učinil jsi ji. Zlořečiti budou oni a ty budeš dobrořečiti, kteříž povstávají proti mně, pohaněni buďte. Ale sluha tvuoj veseliti se bude. Oblečeni buďte v hanbu, kteříž utrhají mne a přikrytí buďte, jako pláštěm dvénásob hanbú svú.