[507r]číslo strany rukopisuDvoje věc v těchto sloviech sě vypravuje. Najprvé, co má a več člověk věřiti. Druhé, odplata té viery. Co má býti věřeno a več má býti věřeno, jestiť člověčenstvie a božstvie pána našeho Jezukrista. Ale odplata té viery jest věčné blahoslavenstvie. Prvé sě znamená, když die: „Blahoslavení, kteřížto neviděli jsú, a uvěřili sú,“ to jest ve mně. A tak z této řěči známo jest, že blahoslavení sú, kteříž neviděli sú osoby pána Krista, a věřili sú v něho, jeho milujíce, jeho sě nádržiece, v jeho údy duchovně sě vtělujíce. A to sě děje skrze milost, na křtu danú, a skrze zachovánie jeho přikázanie. Neb sám die, Jan, 14. kapitola: „Ktož má mé přikázanie a zachovává je, tenť jest, ješto mě miluje.“ A 15. kapitola die: „Zachováte li má přikázanie, ostanete v milování mém.“ A protož die sv. Jakub, 2. kapitola: „Viera [507v]číslo strany rukopisubez skutkóv mrtvá jest. Jakožto zajisté tělo bez dušě mrtvo jest, též viera bez skutkóv mrtvá jest.“ A tak die apoštol o těch, ješto mají vieru bez skutkóv, k Titovi, 1. kapitola: „Vyznávají sě znáti Boha, ale skutky zapierají, poněvadž sú ohyzdní a nevěřitedlní a k každému dielu dobrému zavržení.“ Ale řekl by někto: „Tehdy svatý Tomáš i jiní apoštolé nevěřili sú v pána Krista, poněvadž sú ho viděli tělesnýma očima. A což vidí člověk, tohoť má jistotu a nemá z toho zaslúženie.“ Jakož die sv. Řehoř: „Viera nemá zaslúženie, kdežto lidský rozom dává dojištěnie.“ K tomu má býti řečeno, že světí apoštolé měli sú vieru o pánu Kristovi, o Synu božiem. Neb sú vidúce člověka, věřili sú jej Bohem, a tak věřili sú v něho jakožto v Boha. A protož sv. Petr za sě i za jiné vyznal vieru o něm a řka: „Ty si Kristus, syn Boha živého.“ Dajž nám Pán v též vieřě potvrzenu býti! Amen.