Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[479r]číslo strany rukopisujakož dřieve řečeno jest neb napovědieno, tento sě svět znamená skrze moře pro rozličnost a množstvie lidu i jiného stvořenie. A sloveť tento svět moře tiberiadské. A Tiberiadis slove viděnie pro marnost světa tohoto. Neb jakož viděnie neobohatí ani nasytí ani napojí člověka, též tento svět nikdy nenasytí ižádného člověka svú rozkoší. A protož řekl Šalomún, Ecclesiasticicizojazyčný text, 1. kapitola: „Marnost marnosti a všěcky věci marnost.“ A také pro vřivost móž tento svět dobřě mořem nazván býti. Neb jakožto moře ústavně vře v sobě, též tento svět vždy sě búří, brzo člověk proti člověku, brzo lid proti lidu, brzo země proti zemi a královstvie pro království. A protož chozenie pána Krista podlé moře znamenáť jeho tichý a pokorný život na tomto světě, o něm sám die, Matúš, 11. kapitola: „Naučte sě ode mne, žeť tichý sem a pokorný srdcem.“ Tichý, neb „jakožto beránek k zabití veden jest, a neodevřěl jest úst svých,“ Izaiáš, 53. kapitola. Pokorný, neb pokornú pannu matku zvolil, na pokorném miestě sě narodil, pokorné apoštoly sobě zvolil, na pokorném [479v]číslo strany rukopisudobytčátku do Jeruzaléma jest jel. A tak vešken život smrtedlný na tomto světě v pokořě vedl. Pak die dále: „A viděl dva bratry.“ Tuto slušie věděti, že duchovním smyslem viděnie slove spatřenie činóv lidských zlých i dobrých. Nad zlými, aby pomstil, nad dobrými, aby odplatil. O prvniem psáno jest, Deutronomiicizojazyčný text, 32. kapitola: „Viděl Bóh a k hněvivosti popuzen, neb sú ho zdráždili synové jeho a dcery jeho v šeradnostech.“ A vecě: „Skryji obličěj mój od nich a snábditi budu poslednie jich, neb národ přěvrácený jest a nevěrní synové. Oniť sú mě popudili na tom, ješto nebieše Bóh, a rozhněvali v marnostech svých.“ Druhých činy vidí[31]připsáno ještě jednou stejnou rukou na marginálii Pán Bóh, aby sě nad člověkem smiloval jakožto kajících. O tom píše sv. Lukáš, 15. kapitola: „Když syn mrhavý, sám k sobě přišed, žěleje viny své, proti otci svému jdieše, chtě sě jemu na milost dáti, uzřěl jest otec jeho z daleka a milosrdenstvím pohnul jest etc.“ A Exo.cizojazyčný text[32]Exodus 3: „Vida, viděl sem trápenie lidu mého, ješto jest v Ejiptě, a žalost jeho

X
31připsáno ještě jednou stejnou rukou na marginálii
32Exodus
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).