Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

lidé, biskupie, kněžie a mistři a k tomu stolice králová, domnieváchu se, že by se spieše tu doptali toho slovutného dietěte a narozeného krále nežli jinde. A že by jim kněžie a mistři miesto narozenie toho dietěte ukázali. Také proto jsú do Jeruzaléma přišli, aby Židé omluvy v své nevěře nésti nemohli. Chtěl tomu Pán Bóh všemohúcí, aby ot cizích pohanských lidí o narození toho spasitedlného dietěte, krále svého, uslyšiece, zjevně pohaněni byli v tom, že sú z dalekých krajin, pohané přišedše svého Spasitele snažně hledali. Jehožto Židé, blízko odtavad bydléce, potupivše a jim zhrzevše, hledati sú netbali ani chtěli.

Znamenajme dále, že tito králi, jakž brzce vešli sú v sien a přiebytek zlého krále Eroda, tak ihned sú hvězdu ztratili. A dokovadž tu byli, hvězdy sú viděti nemohli. Skrze to znamenáno jest, že milost božie ztracena bývá ve zlém tovařiství a v obecenství. A zvláště v přiebytciech zlých kniežat, králóv a ukrutných pánóv milost božie ztracena bývá, kdežto po hřiechu mnoho zlého děje se a nespravedlného. A nenie bázni božie mezi nimi, ale bezčíslné Bohu porúhanie a rozliční hřiechové dějí se mezi nimi, ono v tancích, ono v neřádných oplzlých frejiech, ono u pýše přielišné, ono v neřádném smilství, v cizoložství, v obžerství a v jiných bezčíslných neřádiech, jimžto počtu nenie. A protož v těch ve všech městech, v nichž se dějí všecka bezprávie, násilé, falestvie křivé a jiné věci nepoctivé, tu a o tom městě ztracena bývá milost božie a spasenie duše etc.

Dále čtenie vypravuje, že tito třie králi, jsúc všichni v sieni a v domu krále Eroda, otázali sú, řkúce: „Kde jest,“ to jest ten Ježíš, „jenž se jest narodil král židovský?“ Jako by řekli: „V kterém miestě královstvie židovského narodil se jest?“ Nepochybují o jeho narození. Neb neřkú: „Narodil li se jest?“ Ale řkú: „Kde jest, jenž se jest narodil?“ I móž jim odpovědieno býti: Ležíť na poledne v jeslech a stkvie se v nebesiech. Jest na poledne v Betlémě. Jenž s námi jest byl na východ slunce. Amen.

Počíná se kázanie na Hromnice

Jakožto všemohúcí Spasitel, pán náš Ježíš, ráčil jest na tento svět přijíti, smrtedlnost a člověčenstvie na sě přijieti, ráčil se obřězovati, a to vše ne pro sě samého, ale pro nášě zlosti a hřiechy, též také cierkev svatá pamatuje, kterak jest ráčil býti do chrámu obětován, ne pro se, ale pro nás. Také Maria, matka jeho, jsúci panna

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).