Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

v tom čtení třetie osoba božská tajně. A to v tom, že syn přebývá v otci a otec v synu a že velikú láskú a nevýmluvnú spojeni sú spolu. A to se miení ta láska nestvořená, Duch svatý, jenž od obú pocházie, od otce i od syna, a oba spolu spojuje divnú a nevýmluvnú láskú. A o tom die také svatý Augustin: „Pohané sú psali a docházeli toho svými rozumy, kterak sú rozdielné osoby v božství, ale jednoho bytu. Jakož jeden pohan praví, že jest jedna osoba věčná, od niež druhá osoba se rodí a od té druhá osoba divného sypenie, že jest oheň milosti, nestíhané na první osobu. A to nazývají Duch svatý.“ A tuto zvláštně píše čtenie o slovu proto, že slovo toto tělesné znamenává tělesnú věc jinú, nežli jest samo v sobě. Jakož v sobě, když to slovo Bóh jest, když to jest v srdci, i myslé lidé, co se to miení Bóh, že jest to některá věc najušlechtilejšie a najrozkošnějšie a najlepšie dobré, nad něž nemóž vymyšleno býti lepšie dobré. Neb najlépe a najrozkošnějie duši sytí. Druhé slovem býti zjeveno to, což tajného jest v člověku. Takéž Pán Bóh otec, co jest měl tajného v svém božství, to nám jest ráčil zjeviti skrze své věčné slovo, syna svého pána Jezukrista. A také když člověk má některý úmysl k jiným vynésti, musí to býti skrze slovo. Takéž Pán Bóh, kterýž jest měl úmysl k našemu spasení, vynesl jest to skrze své věčné slovo, syna svého. A také, kterýž má člověk rozum duchovní, ten vynese ven jiným skrze slovo zevnitřnie, v hlas, oblečený tělesně, zevnitřně přijímá rozum duchovní vnitřní, a jinak nepřijel by rozumu duchovnieho vnitřnieho, když by nebylo skrze slovo zevnitřnie. Avšak ačkolivěk hlas zevnitřní v ušéch dělí se lidských, avšak rozum duchovní nedělí se v srdci. Nebo týž rozum, kterýžto kazatel mluví, týž lidé přijímají, avšak kazatel týž rozum má v svém srdci bez umenšenie. Též to slovo duchovnie věčné, Syn boží, nemohlo se nám jinak učiniti, ukázati než skrze to přijetie člověčenstvie. Neb jinak nemohli sme poznati

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).