nočnieho nad stádem svým.“ Neb biechu sprostní a bez zástěry všeliké zlosti a obierajíce se v úřadě svatých patriarchóv, jenž sú řečeni pastýři v knihách Genesis v čtyřidsáté v druhé kapitole. A takovým dějí se božská osviecenie a utěšenie, ale ne lidem, ješto se obierají s múdrostí tohoto světa, jenž jest bláznovstvie před Bohem. Tu die Beda: „Při narození pána Krista pastýři nad stádem bdie. Neb zajisté ten narozen jest, jenž o sobě die: „Jáť sem pastýř dobrý. Neb čas nastáváše, v němž ten pastýř ovce své, kteréž rozplašeny biechu, ku pastvám věčného života mějieše odvolati.“ Sprostným pastuškám, a ne mudrcóm tohoto světa narozenie božie zjeveno jest. Vedlé toho, což die Spasitel ve čtení, Matúš 11ºcizojazyčný text: „Chválím tě, otče, pane nebe i země. Neb si ty věci skryl od múdrých a opatrných a zjevil si je maličkým,“ totíš pokorným pastýřóm. A protož die dále: A aj, anjel páně stál jest vedlé nich,“ totíš jsa hotov k zjevení jim věčné tajnosti božské, dřieve nevídané a neslýchané, skrze nižto nahrazen jest pokoj mezi lidmi a anjely a povýšeno jest člověčie přirozenie. I znamenitě die: „Stáše vedlé nich,“ jakožto spoluslúha a přietel, ne nad nimi jakožto prvé před povýšením člověčieho přirozenie v Kristovi, pro něžto přepúštiechu před sebú anjelé lidem sě klaněti. Jakožto duovod jest Genezis v 18. kapitole. Ale potom, vidúce lidské přirozenie, od pána svého přijaté, nedopustili sú lidem před sebú klaněti se. Jakož se čte v Zjevení, 22. kapitola. Když Jan chtěl jest před anjelem kleknúti, aby se modlil před nohami anjela, vece jemu: „Viz, aby toho nečinil, neb spoluslúha sem tvój a bratří tvých prorokóv i těch, ješto chovají proroctvie knih těchto. Bohu se modl! A jasnost,“ ne přirozená, ale předivná, „osvietila jest je,“ totíš se všech stran, ne toliko zevnitř na těle, ale také i vnitř na mysli. Die Beda: „Nikdiež nenalézámy v Starém zákoně, by anjelé tak pilně otcóm v světlosti ukazovali se jakožto při narození Kristově, k ukázaní, že vyšlo jest v temnostech světlo těm, jenž sú pravého srdce.“ A vyšlo jest slunce spravedlnosti. A toť jest také bylo znamenie to, o němž die svatý Pavel, Roma.cizojazyčný text 13: „Noc ještě předešla, ale den se jest přiblížil. A báli sú se bázní velikú,“ z neobyčejného