dobytčátku do Jeruzaléma jest jel. A tak vešken život smrtedlný na tomto světě v pokořě vedl. Pak die dále: „A viděl dva bratry.“ Tuto slušie věděti, že duchovním smyslem viděnie slove spatřenie činóv lidských zlých i dobrých. Nad zlými, aby pomstil, nad dobrými, aby odplatil. O prvniem psáno jest, Deutronomiicizojazyčný text, 32. kapitola: „Viděl Bóh a k hněvivosti popuzen, neb sú ho zdráždili synové jeho a dcery jeho v šeradnostech.“ A vecě: „Skryji obličěj mój od nich a snábditi budu poslednie jich, neb národ přěvrácený jest a nevěrní synové. Oniť sú mě popudili na tom, ješto nebieše Bóh, a rozhněvali v marnostech svých.“ Druhých činy vidí Pán Bóh, aby sě nad člověkem smiloval jakožto kajících. O tom píše sv. Lukáš, 15. kapitola: „Když syn mrhavý, sám k sobě přišed, žěleje viny své, proti otci svému jdieše, chtě sě jemu na milost dáti, uzřěl jest otec jeho z daleka a milosrdenstvím pohnul jest etc.“ A Exo.cizojazyčný text 3: „Vida, viděl sem trápenie lidu mého, ješto jest v Ejiptě, a žalost jeho a sstúpil sem zprostiti jeho.“ Třetie vidí Bóh, pán Kristus, hřéšné, aby je ku pokání přivedl, jakožto vzhlédl na Petra po jeho zapření. Čtvrté patří na své zvolené, aby jich povýšil v úřady své duchovnie, tak jest viděl Matúše a povolal ho k apoštolství, Matúš 9 a Lukáš, 15. kapitola. A tak viděl tato dva prvnie svá apoštoly. O nichž tuto die čtenie: „Viděl dva bratry.“ Neb Bóh svornost všěch lidí, a zvláště bratróv miluje. Jakož die prorok v žaltáři: „Aj, jak dobré a utěšené bydliti bratróm v jednotě!“ A protož mrzí ho zvláště ten, ješto sěje mezi bratří róznicě, Proverbiorumcizojazyčný text, 6. kapitola: „Šestera věc, jiežto nenávidí Pán Bóh, a sedmá mrzí jeho duši. Oči pozdvižené, jazyk lživý, rucě, kteréžto krev nevinnú prolévají, srdce, ješto skládá přezlá myšlenie, nohy rúčie, ješto běžie ke zlému, svědka falešného a toho, jenž rosievá mezi bratří rozbroj.“ Pak v tom, že die „dva“, znamená sě dvoje láska, jižto má mieti ten, ktož chce, aby pán Kristus naň vzhlédl jakožto na tato dva bratry, to jest, aby měl lásku k Bohu a lásku k svému bližniemu. Neb