nad lidmi.“ A dále die: „A jinému jednu,“ to jest dobré přirozené. Neb toho jest lidem všěm pójčil. O tom die Písmo, Genesis 5: „Viděl Bóh všěcky věci, kteréž byl učinil a biechu velmi dobré.“ A dále die: „Každému podlé vlastnie moci.“ Neb netoliko dary své dává Pán Bóh podlé své štědroty, ale podlé pochopnosti těch, ještoť je přijímají. Neb toť jest vlastnost dárcě opatrného. Svatý Řehoř die: „Skrze pět hřiven pět smyslóv zevnitřních poznánie znamená sě. A skrze dvě hřivně znamená sě rozom a vóle. A skrze jednu sám rozom jest znamenán.“ Avšak slušie věděti, že ižádný nemóž spravedlivě řéci: „Hřivny sem nevzal, nemám z čeho počtu vydati.“ Neb některý jest rozom k kázaní vzal, některý obižnost neb hojnost zbožie a některý řemeslo umie. A některý, ač toho všeho nemá, však má miesto u bohatého, to jest, že jemu přisluhuje a tiem sě živí.
A tito všickni, kteřížto neprávě těch věcí požívají, budú s léním sluhú zatraceni. A protož, ktož má rozom k kázaní, ten kaž, ktož má tělesné zbožie, chudým dobřě čiň, kto umie řemeslo, s tiem sě věrně obieraj, ktož slúží u bohatého, za chudé sě přimlúvaj. A toť miení sv. Řehoř v tom kázaní. Pak die ve čtení: „Aj, inhed bral sě jest.“ Tu die výklad: „Ne miesta proměniv, ale svobodnú vóli jim dav a moc činiti dobřě i zle.“ O tom die Písmo, Ecclesiasticicizojazyčný text 15: „Bóh od počátka ustaviv člověka a ostavil jeho v rucě rady jeho. A přidal zápovědi i přikázanie svá: Budeš li chtieti přikázanie zachovati, zachovajíť tě a na věky vieru libú činiti. Přiložilť jest tobě vodu a oheň, kterémuž chceš, poskyť ruky své. Před člověkem život a smrt, dobré i zlé, což sě líbí jemu, bude dáno jemu.“ Anebo, jakož die mistr Gorra: „Bral sě jest, to jest podlé tělesenstvie