najčistšie. Těla svatých v budúciem životě slavně budú hodovati a čtyřmi dary ot hospodina budú darována. Prvý dar jest čistota, druhý netrpělivost, třetí umětedlnost, čtvrtý bystrost. Ti čtyřie darové již řečení biechu někda na Kristově těle zpósobně zřiezeni. Neb čistotu ukázal na proměnění, když tvář jeho stkvieše sě čistšie než slunce. Umětedlnost ukázal na svém narození, když byl z matky narozen, nepoškvrniv panenské čistoty. Netrpělivost na večeři některým obyčějem ukázal, když své tělo učedlníkóm jiesti dával. Bystrost také tehdy ukázal, když po vodách mořských suchými nohami chodil. Také dušě blahoslavených darovány budú trojím věnem, točíš poznáním, milováním a obdržěním. Ale dušě a těla zlých nebudú darovány, než bez přěstánie věčně mučeny budú. Nebo jakež shřěší li proti bohu svému věčnému, takež mučeny budú ot boha na věky. Zatracení nikdy nebudú mieti za svój hřiech pravého pokánie, a protož buoh nikdy nepromění jich muk otsúzenie. Tak veliká a tak nevymluvená muka jest pekelná, že žádná muka tohoto světa nemóž sě jie vrovnati. Všěcky muky, jěž mučedlníkóm sú strojeny, jsú jako nic proti mukám pekelným. Izajáš byl pilú třěn, Jeremiáš ukamenován, Amos skrzě židoviny proboden, Ezechielovi mozk vybit, Pavel třikrát metlami bit, jednú kamenován, pětkrát čtyřidcět ran bez jediné přijem byl sťat, svatý Jakub mučedlník řězán po údu nožmi a břitvami byl rozdělen, Bartoloměj byl odřěn, Petr apoštol ukřižován, Vavřinec pečen, Petr mučedlník mečem proboden, a mohly li by všěcky muky tiem obyčějem vypraveny býti, všakž to všecko nemohlo by býti najmenšie mucě pekelné přirovnáno. Neb všěcky tyto muky minulé a krátké sú. Ale muky zatracených jsú nekonečné a věčné. Pále sě v uohni, jenž nikdy nezhasne, a vrtají jě črvie, ješto nikdy nezemrú, než že tam živost nebude žádného hovada. Tehdy ten črv jest hryzenie a lopota vlastnieho svědomie, jenž hrýzti bude dušě zatracených bez skonánie. Tu bude obezřěnie diábluov hrozné, zima a škřehot zubóv, hlad a žiezen, volánie „běda“, bázn a třěsenie, svázanie a žalář, síra a smrad, závist a zlořečenie, dým a tma, stud a hanba, kvielenie a slzy, zúfanie ot zproštěnie a všeho utěšenie, žádné nepřěstánie ústavného mučenie.
Pomsta buožie proti zatraceným již pravena byla někda na Davidovi a na městu Rabath znamenána. Král David lid toho města hrozně