mouřenínského.Předzvěděv zajisté blahoslavený David duchovními očima a poznav, že Chuset, dcera Phola, krále mouřenínského, počne vzbuzovati království římské, předpověděl, řka: Od mouřenínské země předejde ruka jeho Bohu.
Kterak od svatého Kříže v Jeruzalémě pověšeného všecken se obraňuje svět.
Kapitola 15.
Šestý věk světa
Někteří zajisté nerozumně znamenali, pravíce, že pro mouřenínské království přinucen jsa, to by mluvil; ale sklamaliť jsou proti pravdě, kteříž se toho tak domnívají.
Tu dotýče času Augusta a Tiberia, císařuov, když byl pokoj po všem světě.
Neb zajisté z semene mouřenínského když bylo království, to ustanoveno jest veliké a velebné dřevo svatého a nejpoctivějšího a obživujícího Kříže a v prostřed země pověšeno jest; protož snad (jakož slušné jest) promluvil starý otec David: Země mouřenínská ‹začátek komentované pasážepředejde›konec komentované pasáže ruce jeho Bohu.
Žalm 67
Neboť není národu ani království pod nebem, kteréž by přemoci mohlo neb povýšiti království křesťanské, jakož jsme již pověděli napřed, že v prostřed země obživující zavěšen a utvrzen jest Kříž svatý, pod nimž i okršlek země se obraňuje, i končiny světa.
Izaiáš 14
Jeho národové žádati budou, budeť hrob jeho slavný. Pán souditi bude končiny země a dá císařství králi svému a povýší moci pomazaného svého.
Protož velmi moudře se píše, že záleží podlé širokosti a vysokosti a hlubokosti. Kteraký anebo kdo mohl by jeho moc přemoci, a neb kdy svatého Kříže dosáhnouti moci? Takť zajisté obdržuje velebnost římského císařství duostojnost a stkvěje se skrze toho, kterýž na něm visal, Pána našeho Ježíše Krista.
Velebnost římského císařství jest, že Kristus Spasitel náš narozen jest pod římským císařstvím, jiné pominuv, a to když Římané podmanili sobě všecka království světa, totiž času Oktáviana.
Co jest svatý Pavel o posledním dni a o římském císařství smyslil.
Kapitola 16.
Poslyšmež tehdy, co jest kazatel božských věcí, kterýž do nebe vtržen byl, svatý Pavel učil, znamenaje