[249r]číslo strany rukopisupokáním rozličným protivenstvím, dřevních poškvrn a hromazdí věčnú odplatu a odlože mysl od světa, již pokusiv, že j’ svět marnost, hlédá útěchy v Hospodinu. To dievka svatá neměla j’ toho, jehož by sě jí bylo čistiti třeba, ale vzdy j’ odplatu u věčné chvále a cti hromazdila v každú chvíli i každým[lb]každým] kazzdy činem. Takéž stav panenský prázden jest té tělesné poskvrny, ale v plodnosti má nedostatek. To dievka svatá čístě panenstvie zachovavši, dala jest plod požehnaný z plnosti v ní božie milosti. A když jest tak mnoho daróv nade všecky jměla z božie milosti a byla jest ve všech svých věcech smierně[lc]smierně] ſmijerye[162]slovo na rozhraní dvou řádků, silně, spravedlivě múdrá[ld]múdrá] udra, ve všem múdře, silně[le]silně] lnye spravedlivě smierná[lf]smierná] ſmijna[163]slovo na rozhraní dvou řádků, ve všem silně, smierně[lg]smierně] ſmynye[164]slovo na rozhraní dvou řádků, múdře spravedlivá[lh]spravedlivá] ſprawedly, ve všem spravedlivě[li]spravedlivě] ſprawedlye[165]slovo na rozhraní dvou řádků, múdře, smierně silná[lj]silná] ſyl, dobře j’ jí řekl anděl[lk]anděl] andy: milosti plná.
A přičinil řka: Hospodin[ll]Hospodin] hoſpod s tebú. Neb kto by tak pln[lm]pln] p byl daróv božie milosti, kdyby[ln]kdyby] by s ním nebyl Hospodin? Ó, dievko svatá, kak jest převýborně s tebú Hospodin[lo]Hospodin] hoſpdyn[166]slovo na rozhraní dvou řádků, jinak než s námi, jinak[lp]jinak] gy než s anděly; ani j’ kdy byl, ani bude tak s kterým svatým, jako j’ s tebú! Za velikú věc mají to andělé sobě, ež tak jest Bóh s nimi, ež sě držie vóle a jsú vóle božie služebníci. Ale i nad to jest s dievkú svatú; neb i synem jejie ráčil býti. A tak s ní jest jako s matkú plné pocti. A ona tu velebnost, ješto jí andělé slúžie, svobodně nazývá synem. Který by to z andělóv mohl řéci Bohu, jako ona: Synu, co jsi nám učinil, ež jsme žalostiec hledali tebe? A vieceť praví čtenie řka: I bieše poddán jim. Bóh lidem poddán, a pak lidé nechtie býti Bohu poddáni a držeti zpósob jeho, mlazší a menší aby byli v svých starších poslušenství a v svých vyšších. A ktož pod svým vyšším býti nechce, ktož by chtěl býti nad