řeči nepotrhl a neoklamal, neb malý rozdiel jest v hřiechu dáti se zklamati neb jiného oklamati, tuto hlúpost, a tam chytrost veliká. A netoliko nepřieteli, ale i tomu, s nímž si po hněvu u přiezeň vstúpil, nebo psáno jest, že s nepřietelem žádný nemuož upřiemě a bezpečně se smířiti, neb pára nenávisti vždy povstává v srdci nepřietele. Jakož Seneka praví: „Kdež jest býval oheň, tu vždy pára ohně nalézá se.“ A tak lépe jest umřieti s přietelem, než s nepřietelem živu býti. Neb die Šalomún: „Nepřieteli dávniemu nevěř navěky, ač i pokorně klanie se tobě, neb pro núzi, ale z ne přiezni přišel jest k tobě, maje úmysl podtrhnúti tě pokorú, jenž nemohl jest protivenstvím přemoci.“ A jinde týž Šalomún: „Před tváří tvú zapláčeť nepřietel, ale uzří liť čas svój, nenasytíť se krve tvé.“ K témuž mudřec jeden: „Nepřimiešuj se k tvým nepřátelóm, neb učiníš li co zlého, spamatujíť a zachovají k tvé hanbě. Pakli co dobře učiníš, ve zléť obrátie.“ A tak všudy a se všemi máš opatrně mluviti, neb mnozí zdají se přietelé, a jsú nepřietelé. A jakož radí Šalomún řka: „Nevychoď s neznámými na cestu, a pakliť neznámý postihne tě a přitovařiší se tobě, nechoď s ním, ale pořekni se jinam jíti, než jsi umienil. A bude liť oštiep mieti, jdi jemu z pravé strany. Pakliť ponese meč, jdi jemu s levé strany.“ Třetie, při tom slóvci KOMU znamenaj, komu chceš mluviti, mudrému li, čili bláznu. Neb die Šalomún: „Nemluv k sluchu bláznivých, neb pohrzejí múdrostí výmluvy tvé.“ A jinde týž Šalomún: „Muž múdrý bude li mluviti s bláznem, ani hněvem, ani smiechem neukrotí řečí jeho.“ Týž jinde: „Blázen nepřijme řeči múdré, jediné leč povieš to, což se jemu líbí.“ K témuž Šalomún jinde: „Jako s usnulým mluví, ktož rozprávie múdrost bláznu, neb po skonání řeči otieže se, co jest mluveno.“ Viz také, aby nemluvil s posmievačem. Neb psáno jest: „Nemievaj tovařistvie s posmievačem ani rozmluvanie ustavičného, neb osidlo jest tovařistvie jeho a pohrdánie tebe ochotnost jeho.“ Šalomún: „Netreskci posmievače, neb upadneš v nenávist jeho. Ale treskci múdrého a zamiluje tě.“ Seneka: „Ktož treskce posmievače, sám sobě křivdu činí, a ktož káže zlého, sám sobě škody dobývá.“ Také viz, aby nemluvil s blekotným ani s svárlivým, neb die David: „Muž mluvný a blekotný neobydlí se v zemi.“ A jinde: „Mrzký jest všemu městu člověk blekotný, a ktož všetečný jest v řeči, mnohých