zjevuje, ten uslyší své, když najméň naděje se.“ Opět viz, aby řečí hrdých a také prázdných nemluvil, neb o zpupných řečech Šalomún die: „Kdež jest hrdost, tu jest protivenstvie, ale kde jest pokora, tu jest múdrost i sláva.“ O řeči prázdné ve Čtení psáno jest, že z každého slova prázdného v den súdný počet Bohu vydáme.
KOMU. Třetie slóvce knížek těchto řečeno jest KOMU. Tuto znamenaj, komu chceš mluviti, jest li člověk ten přietel, neb nepřietel, s přietelem dobře a upřímně mluviti muožeš, neb žádná věc není tak sladká a milá jako rozmlúvanie s přietelem věrným, neb užitečnějšieho člověku nic nenie přietele věrného, neb s ním rozmluviti muožeš jako sám s sebú. Neb ten v tvém zamucení utěší tě a v tvém štěstí a v radosti druhú radost přidá tobě. Lehké jest přietele nalésti, ale nalezeného těžké zachovati. Avšak nezjevuj všelikého tajemstvie přieteli každému, neb někdy, rozhněvaje se, snad pronesl by tajemstvie tvé, neb die Seneka: „Tak mluv s přátely, jako by Buoh slyšel, a tak živ buď s lidmi, jako by Buoh přihlédal.“ A jinde: „Takového měj přietele, jehož jist jsi, že nebude nepřietelem.“ A jiný: „Pro přátely nejisté z nepřátel jednúkrát, ale z přátel tisíckrát poptaj přietele.“ Neb z přietele bude snad nepřietel, a tak tieže uškodí než nepřietel zjevný, protož tajemstvie, na kteréžto nechceš a nemuožeš jmieti rady, nezjevuj nižádnému. Jakož die Šalomún: „Nepřieteli svému neotvieraj mysli své ani zjevuj hřiechu svého, neb přeslyše tě a pruojda řeč tvú, jako želeje hřiechu tvého, posmievati se bude tobě.“ Jiný o tomž: „Žádnému nezjevuj toho, což žádáš tajno mieti.“ Jinde k témuž: „Jedva to nebude zjeveno, což v jedné osobě tajno jest.“ Ještě o témž jinde: „Tajemstvie tvé jako v tvrdém sklepě buď v tobě zamčeno, pakli zjevíš jinému, hnedky týmž žalářem svázán budeš.“ A protož lépe jest mlčeti samému, než prositi jiného, aby mlčel. Seneka: „Když sám nemohl si zdržeti se ot mluvenie, i kterak jinému mlčeti velíš, jako by řekl: Jáť nemohu svého tajemstvie, a nadto pak cizieho zatajiti. Toběť lépe věřím, že ty zatajíš.“ A pakli se chceš raditi o které tajemstvie, tehdy zkušenému a najvěrnějšiemu přieteli poruč se. Jakož die Šalomún: „Měj přiezeň s mnohými, ale jednoho rádci z tisíce mužuov.“ Druhé: Znamenaj, s kým nebo komu mluvíš. Když chceš mluviti s nepřietelem, viz, aby s ním mnoho nemluvil, ani jemu věřil, a zvláště s chytrým, ať by tebe v tvé