[45r]číslo strany rukopisukdyž by mu ukázány byly, tehdy sluší oznámiti i pomstu, že nikoli ještě není rovná jeho provinění, ale že jest svědectvím těchto dvou rozdílných věcí. 1. Jmenovitě přísného hněvu, 2. jeho veliké dobrotivosti a lásky. Hněvu tak, že jej hojnějí vyleje, nebude li činiti pokání a nenapraví li se, poté tak malé metle boží, otcovské lásky a dobrotivosti, jestliže by tou kázní se napravil ku pokání. Třetí ukázati mu cíl jakož pádu, tak i pokuty.
Pádu, aby potom byl opatrnější, že to zvláštním uložením se stalo, (poněvadž Bůh mnohým bezbožníkům nešlechetným odpouští), aby byl pokárán, ne aby zahynul, ale aby mohl míti svědectví jisté boží lásky k sobě. Ale že tomu nesnadně hned tak uvěří, kdož jest v soužení, svědectví a příklady z svatých písem k tomu jistě a světle vyvésti. Svědectví mnohá jsou jako 1. Korintským[au]Korintským] Korit., 11. Svatý Pavel dí: Když sme v ouzkostech, tedy ode Páně trestáni býváme, abychom s tímto světem ne[45v]číslo strany rukopisuzahynuli. Pohleď, že cíl ouzkosti jest takový, abychme nezahynuli, totiž jestli že soužením ponuknuti souce, činili bychom pokání.
Itemcizojazyčný text Přísloví, 16. Synu můj, nepohrdej kázní Páně, aniž sobě nad tím stejskej, když od něho trestán býváš! Neb kohožť Bůh miluje, toho tresce, a kohoť jako syna objímá, tohoť švihá.
Itemcizojazyčný text K Židům 12: Jestliže kázní pohrzíme, nejsme synové, ale cizoložňata.
Taková na sta a těm podobná jsou. K tomu nejpřípadnější, jimižto srdce vinného člověka, však pokání činícího může potěšeno býti a posilněno, aby pokutu boží na se vzloženou v dokázání poslušenství snésti mohl, jakž toho příklady máme na Manasesovi, Davidovi, sestře Mojžíšově, králi Oziášovi, lidu zajatém do Babylóna a mnohých jiných, kteříž pro jmenovité některé hříchy souženi souce, potom v pokání se napravili a spasení došli. A mezi jinými zvláštní toho příklad jest na Lotru pozdě hájícím, na němž ukázáno, jak trpělivý i věrou ozdobený byl.
Neb nedo