[44r]číslo strany rukopisupostavenému hned potěšení uděluje, ten ne bezpečného a ne včas, nýbrž smrtedlného mu traňku podává, rovně tak dělá jako lékař, svrchu ránu hojí, vnitř talovu zanechávaje, odkudž potom hrozné, zlé a strach smrti pochází. Protož jakož umělý lékař má nejprvé ránu vyčistiti a stržeň vytrhnouti a potom teprv flastr přidati, tak pobožný kazatel bezbožného člověka vředu pohrůžkami zákona má se dotknouti, aby zjevná nemoc snáze mohla uzdravena býti. Neboť se právě říká, že zdraví první stupeň znáti nemoc.
Druhé pověděl sem, že když má potěšení komu býti činěno, musí známa býti věc, kteráž přináší bolest, což aby shledáno pilně bylo, jaká jest toho potřeba, aby vědíno bylo, jaké má býti lékařství proti tomu dáno. Jinák má zajisté býti pozdvihován ten, kdož sám na sebe svou vinou[as]vinou] vinnou zlé věci uvedl. A jinák ten, kdož od jiného sevřín. Nebo jestli že kdo sám vinen jest – svou zlou pověstí, chudobou, nemocí, smrtí – ne hned potěšitedlné lékařství maje mu býti podáváno, než aby pocítil opravdově, co sou a jaký sou hříchové [44v]číslo strany rukopisujeho, za tím utvrdili jemu to slovem božím, že hrozní sou hříchové, v nichž jest, a potřeba li toho, ještě mu toho rozmnožili. Potom teprv uhnouti se ku potěšení. Ale jestliže byl pokrytec aneb nějaký bezbožník, tak mu předkládati zlořečenství zákona a boží zuřivost, až by nešlechetnost svého hříchu poznal a bolesti srdce nad tím pocítil. Jestliže by k tomu zákonem božím a jeho hrůzami přinucen býti mohl, nemáť služebník před svině perel metati. Nebo jestli že by ten provinilý poznal se samého a pravé bolesti srdce nad svým hříchem pocítil, tedyť umělé lékařství jemu má podáno býti, v němž pořádně toto tré mu ukázati: 1. pád, 2. pokutu, 3. cíl obojího. Pád jeho že mu přišel z toho, když se Boha nebál, to výborně a hojně potvrzeno býti z první kapitoly K Římanům. Potom že již i k němu ďábel snadný měl přístup jako k tomu, jenž byl bez obrany, uvedl na něj všecky[at]všecky] ecky[19](?) těla žádosti, se oboří, by[20](?) svět s bezbožností svou jej přemohl.
Ty příčiny pádu jeho