O prvním potěšení zvláštní jest, když jednoho bídou nějakou souženého obveseliti chceme. Obecné, kteréž v čas pokušení aneb rány nějaké Bohem dopuštěné příčinou bývá všeho zboru. V zvláštním tohoto trého šetř. 1. Kdo jest to ten, jenž toho potřebuje? 2. Čím sevřín? 3. Jakého mu třeba lékařství?
Ad primum.cizojazyčný text Kdo jest? Jest li pobožný, čili bezbožný? Jestli že jest pobožný, ukázati mu, že takový způsob jest božích synů, tím má býti potěšen, posílen i chován, jakž nahoře ukázáno. Itemcizojazyčný text K Římanům, 8. Jestliže jest bezbožný, tu větší pečlivosti musí býti kazatel, nebezpečnější[ar]nebezpečnější] nebečnegssi[18](?) nemoci lékař. Takovéhoť nesluší hned pozdvihovati, ale ještě hloubě jej hřímaním božího zákona dolů sraziti a hrůzami zděsiti, dokuž by neporozuměl své veliké bezbožnosti a hněvu božího hrozně nepocítil, aby srdcem zkřikl jako Manasse, že hříchů svých počtu neví. Paralipomenon, 2. Při konci knihy té viz modlitbu a v ní ta slova. Nebo kdož bezbožnému člověku buď v nemoci, buď v jiném soužení [44r]číslo strany rukopisupostavenému hned potěšení uděluje, ten ne bezpečného a ne včas, nýbrž smrtedlného mu traňku podává, rovně tak dělá jako lékař, svrchu ránu hojí, vnitř talovu zanechávaje, odkudž potom hrozné, zlé a strach smrti pochází. Protož jakož umělý lékař má nejprvé ránu vyčistiti a stržeň vytrhnouti a potom teprv flastr přidati, tak pobožný kazatel bezbožného člověka vředu pohrůžkami zákona má se dotknouti, aby zjevná nemoc snáze mohla uzdravena býti. Neboť se právě říká, že zdraví první stupeň znáti nemoc.
Druhé pověděl sem, že když má potěšení komu býti činěno, musí známa býti věc, kteráž přináší bolest, což aby shledáno pilně bylo, jaká jest toho potřeba, aby vědíno bylo, jaké má býti lékařství proti tomu dáno. Jinák má zajisté býti pozdvihován ten, kdož sám na sebe svou vinou[as]vinou] vinnou zlé věci uvedl. A jinák ten, kdož od jiného sevřín. Nebo jestli že kdo sám vinen jest – svou zlou pověstí, chudobou, nemocí, smrtí – ne hned potěšitedlné lékařství maje mu býti podáváno, než aby pocítil opravdově, co sou a jaký sou hříchové