nesnad[46v]číslo strany rukopisuné potěšovati, poněvadž toho příklady od svatých prorokův pozůstavené máme. Tiť nám ukazují, co bychme měli činiti. Oni měli obyčej vůbec trestati hříchy troje: 1. Opuštění Boha, 2. pokrytství, 3. bezpráví bližnímu činěná, kteráž oni tam vypsali etc.cizojazyčný text Za tím měli obyčej napomínati všechněch ku pokání opravdovému, k modlitbám a postu.
Čehož také nezanedbávají činiti služebníci nynější a jistě s velikým prospěchem i těmto krajinám. Naposledy napomínali proroci ty, o nichž věděli, že zvláštními hříchy se zhanobili, aby se oddali ku pokání, čímž i nynějším služebníkům příklad se představuje, co by oni činiti měli, že aby zvláště s takovými mluvili, jich ponapomenuli, potrestali, zda by se chtěli ponapraviti, zvlášť kteří by byli modláři, lichevníci, cizoložníci, tyranští lidé, neupřímí, lakomí etc.cizojazyčný text A že na všecko množství tím obyčejem trestání boží uvedou. Tiresiás kněz, ačkoli pohanský, však proto Edipa tyrana, pro jehožto nešlechetnosti všecka obec morem soužena byla, ku pokání napomínal. Tak činili Izaiáš, Jeremiáš, že krále (kteříž za jich času byli) trestali a jim připisovali soužení obecná. Služebníciť mají věděti, že jest to neposle[47r]číslo strany rukopisudní jejich povinnosti částka, kteréž jestliže zanedbají neb pro bázeň těch mocných, aneb z nedbanlivosti, však ať vědí, že Bůh hrozně nad nimi mstíti chce, jakž hrozí skrze Ezechiele i jiné proroky. Přichází liť pak od lidí takové trápení lidí mnohých neb jednoho, to činěno bývá neb pro spravedlnost, neb pro nespravedlnost. Jestliže pro nespravedlnost, snadné jest potěšení ukázati to, že takový způsob jest svatých lidí v světě a božích synů, čímž chce Bůh ukázati, že nás sobě draze váží, poněvadž klade na nás znamení svého Syna, jakž i apoštolé se z toho radovali, že hodni byli trpěti. Ta věc vlastně jest synů božích, kteroužto chce v nás Kristus zveleben býti, jakž učí svatý Petr, 4.
Jestliže pak spravedlivě na nás to od lidí přichází, tehdy příčin v samých sobě vyhledávati máme, jakž nahoře ukázáno, tu potěšování dávati tak jako i při tom, když Bůh[aw]Bůh] B. někdy dopouští rány. Z tohoto promluvení mám za to, žeť může porozumíno býti, kterak a jakou cestou i obecně, i obláštně potěšení mělo by dáváno býti.
O trescícím kázaní
Kázaní trescící jest řeč, kterouž neb pře[47v]číslo strany rukopisustávajícího,