ne[45v]číslo strany rukopisuzahynuli. Pohleď, že cíl ouzkosti jest takový, abychme nezahynuli, totiž jestli že soužením ponuknuti souce, činili bychom pokání.
Itemcizojazyčný text Přísloví, 16. Synu můj, nepohrdej kázní Páně, aniž sobě nad tím stejskej, když od něho trestán býváš! Neb kohožť Bůh miluje, toho tresce, a kohoť jako syna objímá, tohoť švihá.
Itemcizojazyčný text K Židům 12: Jestliže kázní pohrzíme, nejsme synové, ale cizoložňata.
Taková na sta a těm podobná jsou. K tomu nejpřípadnější, jimižto srdce vinného člověka, však pokání činícího může potěšeno býti a posilněno, aby pokutu boží na se vzloženou v dokázání poslušenství snésti mohl, jakž toho příklady máme na Manasesovi, Davidovi, sestře Mojžíšově, králi Oziášovi, lidu zajatém do Babylóna a mnohých jiných, kteříž pro jmenovité některé hříchy souženi souce, potom v pokání se napravili a spasení došli. A mezi jinými zvláštní toho příklad jest na Lotru pozdě hájícím, na němž ukázáno, jak trpělivý i věrou ozdobený byl.
Neb nedo[46r]číslo strany rukopisumníval se, že by proto zavržený býti měl, že smrtí ohyzdnou z světa měl býti shlazen, ale naději v Krista složiv, trpělivě pokutu nesl. Po takových svědectvích a příkladech, (jimižto boží soudové se ukazují a spůsob lidu i předešlého a přítomného, a Bůh že jest vždycky jednostejný, buď[av]buď] buť že tresce, neb slitovává se) mohou přidáni býti artikulové napřed položení. Ale jestli že člověk sám toho zlého, v němž jest, na sebe neuvedl, tedy má potěšení takové dáno býti, jakéž i v obecném kázaní lidem předkládáno bývá, o čemž hned vypravovati budu.
Aby vůbec mnohých potěšiti mohl, šetř této trojí věci: 1. Odkud přišlo to soužení mnohých, 2. z jakých příčin, 3. potěšení jich.
Soužení přichází nebo z božího dopuštění, aneb z zlosti našich nepřétel. Jestli že jest z božího dopuštění, jako mor, drahota, suchost, mokra, není někde jinde příčin potřeba vyhledávati než doma. Nebo hříchové jsou příčinou obecných takových božích ran a často pro hřích jediného člověka všecka obec trestána bývá. Čehož svědkové jsou Abraham, David, Edipus, jiní mnozí, kteříž svými nešlechetnostmi těžké rány na množství lidu uvedli.
Tu není nesnad[46v]číslo strany rukopisuné