[Pasionál kališnický]

Praha: [Tiskař Pražské bible], 1495. Národní knihovna České republiky (Praha, Česko), sign. 42 D 36, 254 f. Editoři Stluka, Martin, Kuderová, Pavlína. Ediční poznámka
<<<<<60v61r61v62r62v63r63v64r64v>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

Bernart v jednom kázaní řka: K tobě, milý Jezu Kriste, rádi přistúpíme, učedlníci k mistrovi, nemocní k lékaři. Tvé věrné sluhy k svému králi, neb si náš mistr i naše milá hospoda. Jehožto škola jest na zemi a mistrovská stolice na nebi. Nebo si ty ten přepovýšený lékař, jenžto jedniem slovem všecky věci činíš i uzdravuješ. O tom také praví svatý Augustin u vykládaní svatého Jana: Ó, svatyně přemilostivá, ó, svaže nerozvážný mezi tebú a hřiešnými, milosrdenstvie plné, kterak s nám široce tvé dobroty sladkosti v naše srdce vlil, takež, chce li kto na věky živ býti, přistup s pravú věrú a na věky živ bude. Jakž to jest Kristus ve Čtení svatého Jana pověděl a řka: Ktož jie tělo mé a pie krev mú, má život věčný. To jediné nenie zuby kúsanie, ale věrného srdce viery s Bohem zpósobenie a duchovnie rozuměnie. Neb když jsú židé to slovo uslyšeli, divili se a řkúc: Kterým činem muož dáti nám své tělo jiesti! K tomu Kristus, jich tajná myšlenie znaje, odpověděl a řka: Slova, kterážť jsem vám mluvil, duch a život jsú, totiž duchovně rozuměna, ne tak, jakož se některé věci jedie a pijí, ale jakožto se mé svaté božstvie s blahoslavenú duší skrze tuto svátost sjednává. Jakž to jest Ježíš ve Čtení tiem duchovním rozumem řekl: Kto jie tělo mé a pie mú krev, ve mně bydlí a já v něm. O tom jest řekl svatý Augustin v knihách o svatém pokání: I co, člověče, připravuješ usta, zuby a břicho! Připrav mysl a náboženstvie a právě věř a již si přijal. A divné i milostivé jest, kterak jest to všemohúcí Hospodin zpósobil, že jest všelikému svému stvoření připósobil zvláštní pokrm. Neb jiným pokrmem živy sú ryby, jiným lidé, jiným dobytek i zvieřata. Ale člověk, totižto dvoje má přirozenie, tělo a duši. Rozumně vedlé přirozenie duše sjednává se s anjely, ale podlé těla, že jest strasti poddané, sjednává se se zvěří a s dobytkem. A podlé toho dvojieho přirozenie člověčieho zpuosobil jest mu Buoh dvuoj pokrm. Jeden tělu, totiž chléb vezdajší, kterýžto jest byl Bohem prvniemu člověku dán, a tak řkúc: V potu tváři tvé budeš požívati chleba tvého. A druhý chléb dán duši, totižto chléb anjelský. A to je proto učinil, aby byl jeden chléb anjelský a druhý člověčí. Jakož jest svatý David prorok řekl: Chléb nebeský dal jim, chléb anjelský jedl jest člověk.

Třetie slovo znamenité, ješto jest v svatém Písmě o této nebeské svátosti, o Božiem těle, pověděno, jest přehrozné. A to jest pověděl svatý Pavel apoštol a řka: Zkus najprvé každý sebe sám v sobě, a tak ten chléb jez a ten kalich pí. Neb ktožkoli jie a pie nehodně, vinen bude tělem a krví boží. Totižto, jakžto by ho svú rukú ukřižoval. Neb láli sú židé svatým apoštolóm, jenž sú, rukú neumývavše, chléb jedli, velmi viece veliké pokuty jsú hodni, kteřížto

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).