krá[1v]číslo strany rukopisule české osviecené, ihned budúcie po najosviecenějším kniežeti svaté paměti děda našeho Václava druhého českého krále, jednak po čtyřidceti letech, kterýchžto odlúčení těch zboží přepsaných najvětčie příčina byla otcem naším dobré paměti Janem králem českým dlúhé jeho otjezdy po rozličných krajích světa, zvláště v Frankrejchu a u Vlašiech, i také v Němcích tehda rytieřské věci čině, královstvie to rozličným roztržením v sobě tápalo jest.
Počala najprve spravedlivosti moc hynúti a z toho lotrovstvo, zlodějstvo a rozličné zlosti počaly vynikati. A dále ot toho zlého kmene až do špalkovie ruosti, až jednak obývajícím v království věrným našim i jiným hostem do královstvie táhnúti chtějícím nižádná bezpečnost na cestách nemohla dána býti. A co k větčie žalosti, u vlastních svých přiebytciech, v nichžto měli pokoje požíti a bezpečné útočiště, jich život pokojný skrze ty zlodráby ukrutně býval zamúcen, aniž pravice moci králové nemohla pro ty tak těžké zlosti svobodně metly spravedlivosti nésti, aniž počestnú pomocí nuzným osobám takovým spomoci, kdy královými hrady prvepsanými od jeho panstvie odjatými, jichžto hraduov tak dobře pro jich tvrdé zasazenie, jakožto úrokuov i poplatkuov od nich placených královská moc mocnú rukú a rozšafnú opatrností takovým nesnáziem mohla by byla se postaviti a odepřieti a přísně, jakož slušie, spravedlivost učiniti.
Zvláště to také znamenajíce, že hradové i jich zprávce a purkabie, kteříž v tom purkrabství aniž v jiné moci toho úřadu z moci královské tu sedie a držie, než od jiných osob ty hrady mocí odlúčeny, takových držících z přikázanie žádné pomoci k spravedlivosti v těch krajinách Velebnosti Královské rady nedávají. Jimiž a mnohými a súženími jinými a nedostatky rozmáháše se smělost zlosti a rostieše vezde příčina vyraženie.
A oni lotrové a zloději vidúce tak poraženú spravedlivost v své moci a pohanbenú[b]pohanbenú] ponahubenu, diel mocí, diel strachem, diel nedostačenstvím obrany krajiny mnoho pokaziece mnohá města a obývanie osědli jsú. A dále v núzi a v nedostatky z těch hraduov odlúčenie moc a dóstojnost královská k tomu jest přišla, že pánóm a šlechticóm toho našeho královstvie oděnú rukú běhajíce mordy, pálenie a jiných mnoho strastí činiechu, nižádné obrany ani spravedlivosti mohli jsú mieti.
Ne ale, ještož najtěžšie má býti neseno, královskú čest a okrasu tak sobě