[Sbírka kázání založených na legendách]

Moravský zemský archiv (Brno, Česko), sign. G 10, č. 456, 195 fol. Editoři Janosik-Bielski, Marek, Svobodová, Andrea, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

ta[71v]číslo strany rukopisukovú milost majíce, potom tím snadnějí milost u jejieho syna skrze ni obdržeti mohli a tu milú matku i s jejím milým synem v nebeském království[ir]království] kralowſtwie věčně chváliti mohli, k tomu nám dopomáhaj buoh otec i syn i duch svatý i ta milostivá panna Maria, od niež nám vše dobré pochází, rcemež všichni vespolek amen!

Sancti Georgiicizojazyčný text

Induite vos armatura Dei, ut possitis stare adversus insidias dyaboli.cizojazyčný text[71]E 6,11 Tato slova, kteráž sem na počátku kázni propověděl, píše apoštol svatý Pavel nám křesťanóm k naučení našemu, jenž na tomto světě veliké a tuhé nepřátely maje, ústavně s nimi bojujíce, jakožto tělo naše vlastnie, ješto rozličnú žádostí tělesnú bez přestání proti duši bojuje. Opět ten svět i také diábel, nepřietelé naši, jenž nám vždy protivní jsú a našich dobrých skutkóv nenávidie, kladúce nám osidla mnohých hřiechóv smrtedlných, zda by nás v kterém hřiechu osidlati a uloviti mohli. I napomíná nás apoštol v prvé řečených sloviech, jenž se takto vykládají, řka: „Oblecte se oděním božským, abyšte mohli státi protiv nepřiezni diábelské!“ Kterážto slova ke cti a chvále toho duostojného rytieře svatého Jiří tak podobně mohú mluvena býti, jenž statečně protiv takovým nepřátelóm až do téj smrti bojoval. A jako ry[72r]číslo strany rukopisutieřský člověk, jenž protiv svým nepřátelóm bojovati miení, najméně musí míti čtverú brani a odění jakožto ščít, helm neboli přielbici, pancieř a meč, každý duchovní rytieř božie má míti čtvernásobní braň a oděnie duchovnie, totiž dokonalú pravú vieru, pevnú naději, lásku k milému bohu a k svému bližniemu a dobré skutky. Pak tú braní takových ctností oblečen byl a bránil se jest ten duostojný rytieř boží, milý svatý Jiří, i svítězil nad svými nepřátely, totiž nad svým vlastním[is]vlastním] wlaſtniem tělem, nad světem a nad šeredným diáblem. Měl jest zajisté[it]zajisté] zagiſtu plnú dokonalú vieru miesto ščíta. A to ukázal v ten čas a v tu chvíli, když viděl, že Dacian ciesař nutieše křesťany, aby se modlám klaněli a diábelské modly následovali, že vystúpiv mezi všemi jinými lidmi, bez strachu udatně vzvolal řka: „Omnes dii gencium demonia, Dominus autem celos fecit.“cizojazyčný text[72]sr. Ps 95,5 „Všichni bohové, kteréž pohané následují, jsú diáblové. Ale hospodin, ten jest sám i nebe i zemi stvořil.“ Měl také svatý Jiří pevnú naději k milému bohu miesto helmu neboli miesto přielbice, a to tím kusem ukázal, když veliká ukrutnost bieše proti křesťanóm a že mnozí křesťané, bojiece se smrti, viery jsú zapřeli a ustupovali. Tehda svatý Jiří, maje pevnú naději v milém bohu,

X
irkrálovství] kralowſtwie
isvlastním] wlaſtniem
itzajisté] zagiſtu
71E 6,11
72sr. Ps 95,5
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).