Jakoubek ze Stříbra (Jan Čapek?): [Knížky o večeři Páně]

Österreichische Nationalbibliothek (Vídeň, Rakousko), sign. Cod. 4557, 76r–88v. Editor Stejskalová, Irena. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

zpóso[78r]číslo strany rukopisubem chleba a co pod zpósobem vína. Otěžmež také svatého Pavla, coť jest to, odpoviedáť takto v první epištole k Korintóm v desáté kapitule takto řka: Kalich požehnaný, kteréhož my požehnáváme, nápoj božie krve jest. A chléb, kterýžť my lámáme, pokrm těla božieho jest. Pakli opět tiežeš sv. Augustina řka, co jest to, onť takto odpoviedá: Těloť jeho jest, kteréž pod zpósobem chleba přikryté v svátosti přijímáme, a krevť jeho jest, kterúž pod zpósobú vína a chuti pieme. A toto všecko písmo troje již položené kněžie a žáci vyznávají, když mši od božieho těla zpievají takto řiekajíce: Naučenie se dává křesťanóm, že chléb tělem božím bude a víno se v krev obrátí. Tělo pokrm, krev jest nápoj, avšak proto celý Kristus jest pod obým zpósobem. A aby sprostní těmto řečem lépe srozuměli, toto slušie znamenati, a starší měli by své děti tomu učiti, že trojí věc má křesťan věřiti a vyznávati při svátosti božieho těla a takto řiekati: Věřím, že jest tu některá věc najvyššie, druhá nižšie, třetie najnižšie. Najvyššie božstvie, nižšie [78v]číslo strany rukopisuduše a tělo, najnižšie jestiť svátost. Božstvie proto jest najvyššie, neb nemá počátka ani konce a jest najlepšie dobrota, nad níž nemóž lepšie pomyšlena býti. Duše a tělo Kristovo jest nižšie, neb to počátek má, ač konce mieti nebude, a to vyznáváme u vieře řiekajíce: Počal se jest duchem svatým, a to v životě Panny Marie. Svátost jestiť najnižšie, neb jest počátek vzala a konec mieti bude, jakož níže uslyšíš. O kalichu takto věř a vyznávaj a jiné takéž uč: Věřím, že jest tu božstvie najvyššie věc, duše a krev Kristova nižšie a svátost najnižšie. Ale že snad mnozí nevědie, co jest to svátost božieho těla a krve, taktoť sv. Augustin praví, že zpósob chleba neb vína, kterýž oko tělesné viděti móž a vidí, toť jest svátost, jakožto bělost, okrúhlost, velikost neb malost oplatka a chut a v kalichu vína črvenost neb bělost, kyselost neb sladkost, toť vše slove svátost. Neb pod těmi věcmi vidomými a hmotnými jsú věci nevidomé, tociš celý a pravý Kristus, jenž jest bóh a člověk pravý, ale již oslavený a nesmrtedlný

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 13 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).