[Gesta Romanorum]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III E 48, 148 f. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

[88r]číslo strany rukopisusmrt i na súd puojdeš a potom věčného života dojdeš.

O slepém

Quintillus když kralováše, byl za zákon ustavil, aby každý slepý po všem jeho království sto šelinkóv měl a na to se živil. Stalo se, že tří nebo dobře čtyři tovařiší přišli do jednoho města k jednomu hospodáři a tu veliké peníze utratili, a nadto ještě velmi se zdlužili. A když neměli čím platiti, hospodář ten jistý zjímav je, vsázel je u vězení a přisáhl, že odtud nevyndú, jeliž najmenší dluh zaplatí. Tedy jeden z nich vece a dal jim radu, aby losy metali, kterémuž by z nich oči vyvrhli, aby ten šel k králi a prosil, aby jemu těch sto šilinkóv dáno bylo podlé vyrčení králova. A když losy metali, dostalo se na toho, jenž radu bíše vydal. A ihned tovařiší jeho nic nepomeškavše oči jemu vyvrhli. Potom veden byl k královu dvoru. A když tam přišel, jal se tlúci. Zatím přišed vrátný, pilně naň vzhlédl, jemu vece: „Milý, zle královu zákonu rozumíš. Zákon králóv ustaven jest pro slepé od přirození nebo z nemoci a nebo také pro starost nebo [z]text doplněný editorem[63]doplněno podle rkp. GestaB, GestaU kterakéhož koli přepuštění božího. Ale ty nedávno měl si krásné čisté oči, ale v krčmě s’ je propil. [88v]číslo strany rukopisuProtož opatř svú věc jinak, neb od krále nic nebudeš mieti.“

Najmilejší! Tento král jest Pán náš Ježíš Kristus, jenž taký zákon vydal, aby každý slepý z královy komory na svú potřebu sto šilinkóv[eh]šilinkóv] ſſilnikow měl, to jest každý člověk, jenž poražen jest nemocí, chudobú nebo protivenstvím[ei]protivenstvím] protiwenſtim a míle trpí. Sto šilinkóv, to jest: věčný život má od Pána Buoha, věčného krále, mieti, jakož svatý Jakub dí: „Blažený muž jest, jenž trpí protivenství i jiná pokušení; nebo když pokúšen bude a setrvá, přijme korunu věčného života.“ Ale tovařiší, jenž do krčmy vedú, jsú zlé tovařistvo, jimž krčmář, to jest ďábel, víno, to jest zboží a rozkoš tohoto světa, šenkuje. Tací pitelové a ztrávníci ďáblovi oslepeni bývají hříchem a svú zlú libostí, že Boha nemohú viděti ani mrzkosti hřícha, a proto v své slepotě ostanú pravým súdem božím, leč Pán Buoh z své veliké dobroty ďáblu z hrdla je vytrhne, jako svatú Maří Majdalenu a lotra na kříži, Matěje na cle a mnoho jiných.

O jednom bláznu

Burelianus když kraloval v Římě mocný velmě, ten mějíše jednoho syna, jehož velmě milováše. Tedy

X
ehšilinkóv] ſſilnikow
eiprotivenstvím] protiwenſtim
63doplněno podle rkp. GestaB, GestaU
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety a 22 dny; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).