[52r]číslo strany rukopisuVece césař: „Pod milostí i pod hrdlem psal sem tobě, aby tohoto mládence zahubila.“ Tedy ona opět vece: „Ó milý pane, list tvój ještě mám, v němžto plně psáno stojí, pod milostí i pod hrdlem abych ve třech dnech dcerku naši jedinú jemu za ženu dala.“ I vece césař: „Zda se to již stalo?“ Ona vece: „I ovšem, pane, již od té chvíle na každú noc spolu přebývají.“ Vece césař: „Ukaž mi list!“ A ohledav list i přečet, vece: „Ó kterak veliké bláznovství naše jest jinak pósobiti, než Buoh zpósobil jest!“ A ihned toho jistého mládence poceloval a jako za syna jej přijal, jenž po smrti jeho místo něho velmě múdře a s milostí království zpravováše.
Najmilejší! Césař tento móž řečen býti každý člověk, jenž ovšem kochá se v světských věcech; jede na lov, totižto světské marnosti. Tedy vstane mlha temná, totižto pokušení diábelské, skrze kteréž hubený a bídný člověk ode všech ctností odražen bude a túlá se, blúdě i sem i tam bez milosti božské, až do domu lovčího přijde. Duom ten znamenává církev svatú, do níž má se každý člověk utéci a tu odpočívati, v němžto móž slyšeti hlas věčný věčně: „Vezmi, vezmi, vezmi!“ Skrze prvé [52v]číslo strany rukopisuvezmi muožem znamenati duši k obrazu božímu stvořenú s pěti smysly. Skrze druhé vezmi móžem znamenati čtyři elementy neb živly, z nichžto sme podlé těla stvořeni, a také že sú nám dáni se vším, což jest v nich a z nich k našemu úžitku. Skrze třetí vezmi má rozumíno býti veliké milosrdenství boží, kteréž Pán Buoh hotov jest dáti každému, i nejhoršímu, ač se chce polepšiti. Také skrze prvé navrať rozuměj […]text doplněný editorem[34]chybějící text počet a všecko, cožť jest Pán Buoh dal, i také z marného slova. Nebo ižádné zlé nebude bez pomsty a dobré bez odplaty. Skrze třetí navrať máš rozuměti, aby se vešken Bohu poddal na jeho milosrdenství. Také skrze prvé utec máš rozuměti diábla, svět a tělo, před nimiž máme utiekati jako před svými tuhými nepřátely. Skrze druhé utec máš rozuměti, aby netoliko od hříchu utekl, ale ode všech příčin jeho. Jakož svatý Pavel dí: „Varujte se netoliko hříchu i příčiny[by]příčiny] przycżny jeho, ale i podobenství jeho zlého.“ Skrze třetí utec máš rozuměti, aby utekl věčné smrti. A nebo takto: Vezmi dar, navrať dluh, utec muky. Tedy rytíř, totižto zpovědlník tvój milostivý, při němž usneš, totižto přikážeť, aby se hříchu varoval,