Také není zlé pilulek morních přijíti[m]přijíti] přigitij jeden kventík, kto jich rád požívá. Od jiných prudkých a zapalujicích purgací Avenzoar nás odrazuje.
Než kdyby se kdo zanedbal a nemoc člověka se příliš zmocnila a hluboce vkořenila, tuť neřci-li ty lehké purgací, ale také i ta obecní apatékarská dosti prudká lékařství málo purgovati budou a nic téměř neprospějí. Jakož mi se těchto let toho mnoho přihodilo, když sem zpanilých těl šanovati chtěl, ale naposledy vždy učiniti musil. V takové potřebě chce-li kdo komu prospěti, musí právě kalcinovane antimoniumcizojazyčný text aneb květ jeho míti a toho tři neb pět zrn ztíží podlé síly člověka a velikosti nemoci v dobrém dryáku dáti.
To každý věz, že tak strojené antimoniumcizojazyčný text podlé umění alchumistského krev ve všech žilách ode všech zbytkuo, jak nejvejš býti může, čistí a nic porušeného, ani zbytečného v člo[D8r]číslo strany rukopisuvěku nenechá, než samu dobrou krev a přirozené vlhkosti[n]vlhkosti] wlhkoſt, rovně jako syrové antimoniumcizojazyčný text, když se s zlatem na oheň dá, zlato prubuje a je na nejvyšší grad přináší a žádného jiného kovu cizího při něm nepozuostavuje, než všecky zžíra a zlatu proto neuškodí. O tom kdo chce věděti, čti sobě Theophrastum Paracelsumcizojazyčný text v jeho kněhách veliké Chirurgiicizojazyčný text.
Pakli by po pouštění žádného odlehčení nebylo, než čím dál, tim více se obtěžovalo a srdce mdlilo, tehdy, zanechajic purgací, zprav se touto radou dolé sepsanou.
Čtvrtá rada prvního rozdílu
Když by již porušené vlhkosti skrz krev pouštění aneb také skrz purgací ven vyvedl, potom musíš, což jedovatého v dalekých oudech a podkoží pozuostalo, potem ven vyhnati a duchy nakažené zase napraviti a okřísiti tak, jakž nahoře v první strán[D8v]číslo strany rukopisuce v třetí radě o čištění těla, při takovém znamení jako na straně vidíš[68]při levém okraji strany je obrázek křížku, toho zpráva dána jest, a maličko níže v druhém rozdílu více se oznámí.
Pátá rada prvního rozdílu
Vykonajice ty všecky věci a, posilnic těla slušným pokrmem a nápojem, máš potom časem svým srdce i jiných oudů přihodným lékařstvím posilniti, kteréž by moc mělo jed odháněti a jemu odpírati, o čemž v první stránce široce praveno a hned více bude dostaveno. A pakli by se v té nemoci nětco jiného přivrhlo a obtěžovalo, jakož se vobyčejně stává, proti tomu najdeš lékařství v třetí stránce. Neb toto naučení jest toliko proti nemoci, a ne proti jejím připadnostem. Přitom sluší i na to vždy pamatovati, poněvadž smrad a nečisté povětří duchuom srdečným velmi škodí a zase dobrá vuně a čisté povětří