práva lidská přistupují a čím jsou jim nejpodobnější, tím jsou také nejspravedlivější a nejlépe spravedlnosti jednomu každému udělují.“ Čím pak nejdále od nich odstupují lidská práva, tím jsou také nespravedlivější a tím více spravedlnosti ubližují. Jakož jest pak Buoh i v tomto slavném království k tomu osvěcoval vrchnosti a lidi rozumné, kteří jsou zřízení zemská spisovali a spisují podnes a vydávají k zprávě všem vůbec lidem, vydali jsou také jisté formy listuov rozličných ku právu a handlům lidským sloužící, aby se podlé nich jedni k druhým chovali a ne sami sobě na jiné jistoty podlé jecer harancizojazyčný text svého vymejšleli sobě k zisku a k sedlání a k záhubě jiného; kteréžto listy a formy jsem pracně sebral, uživ k tomu osob v právích zběhlých, a též titulář pracně jsem sebral a vydal s pomocí mnohých dobrých lidí a přátel.
Jaký jest pak pořádek v tom obém položen, není potřebí tuto o tom zprávy dávati, neb se každý sám při tom bude moci zpraviti, nahlédna v to. A jiným pak způsobem titulář nemohl sepsán býti pro snadší nalezení osoby, o které by kdo věděti chtěl. Že se pak všecky osoby vyhledati nemohly, odkad se kdo píše, jest po každé liteře zanecháno spaciumcizojazyčný text, aby sobě jeden každý mohl sám připsati osobu, která by tuto postavena nebyla.
Tuto pak všecku práci mou vidělo mi se Vaší Milosti, vysoce urozený a milostivý pane, oddati a obětovati, netoliko pro vyvejšenost rodu Vaší Milosti, ale také i pro lásku, kterou Vaše Milost ke mně chudému míti ráčíte i ke všem jiným učeným mužům. A jest hodné, aby se všickni učení lidé k tomu snažili, aby jméno Vaší Milosti a slavnost domu rožmberského po všech zemích rozhlášena byla.
A s tím Vaší Milosti vinšuji od Pána Boha všecko dobré podlé těla i duše.
Dán v Praze v outerý před Zvěstováním Panně Mariji léta od narození Pána Ježíše Krista 1556.