té žíly a přitlač jen dobře do té rány nějakú nádobú, nebo se nemáš toho rukama dotýkati, neboť jest náramně líté. Pak, svina na několikero čistý šátek, i položiž jen na to a obiň dobře tuze plenami, a toť staví krev v každé žíle, byť na smrt tekla, jediné, žeť velmi bolí. Nebo učiň takto, kdyžť jest žíla přeťata a nemuož v ní krev nižádným lékařstvím zastavena býti, tehda vezmi čisté hladké železo a rozpaliž je dobře a připaliž jím tu žílu na té dieře, kdežť z nie krev jde, a takť stane, neboť se ta žíla tiem zapeče a zaškvaří.
O krvi stavení z nosu
Tuto pokládá mistr Ambrož z Padvy, kterak máš krev v nose zastaviti, neboť často člověka až do smrti ucházie, i protož ji jest velmi těžko staviti, když se v kterém člověku zbouří a na tečenie se oddá. Tehda takto učiniti máš: Vezmi vepřové lejno a vyždmi z něho tu miezku a procediž ji čistě, pak převrátiž jemu hlavu znak a pusť mu tu vodičku v nos a zadrž mu chřiepie, a přestaneť jemu tečenie. Nebo učiň takto: Vezmi nový hrnec a rozpal jen na vohni velmi dobře, pak vlož do něho šefránu a pusť sobě ten dejm v nos a v hrdlo, okryje sobě hlavu dobře, a staneť krev jistě. Nebo učiň takto: Vezmi lejna vepřová, muži od vepře a ženě od svině, a učiň též dým jako s šefránem, a staneť jistě, neboť to jest pokušené.
O krvi stavení z nosu
Ktož chce krev v nose zastaviti, ten učiň takto: Vezmi té krve, kteráť teče, na novú škořepinu a spal ji chutně, pak dejž ten prach vypiti u víně tomu jistému, kterémužť krev teče, a staneť mu jistě. Nebo učiň takto: Vezmi jelení roh a nastruž jeho a udělejž jím sobě pod nosem kouřenie a přijímej ten dým nosem do sebe, a staneť jistě krev. Nebo učiň takto: Vezmi miezku z rúty a pusť mu ji v nos, a staneť jemu krev. A téžť činí miezka z kopřivy vydávená a v nos púštěná, ale máš jemu chřiepie zadržeti, a staneť jemu jistě. Ale nad to nade všeckno nenieť jistějšieho, než púštěti nároky v lítý vocet nebo, namoče sukno, i obaliti, a někteříť také slovy zastavují a žehnáním.
Tuto se vypisuje o rozličných traňciech, a který se které ráně hodí anebo kterak jich užívati má
Tuto se vypisuje naučenie mistra Galiena o traňciech rozličných k ranám, kterak kterých užívati máš a kteří se kterým ranám hodie a kterak je vařiti máš anebo jich užívati. Neboť jsú traňkové rozliční, i protož se o každém zvláště psáti bude.
Nejprvé, ktož jest zastřelen nebo poboden nebo jakž kolivěk zraněn, jediné kromě hlavy nic, traňk vejborný: