sva[A5r]číslo strany rukopisutými v víře velmi potvrdíš. Nebo při nemocných lidech všeliká marná těšení a lidská troštování ničimž jsou a jako mizejí, jakž jediné těchto duchovních potěšení o Božských slibích a o jeho milosrdenství zakusí. Lékař zajisté, rodičové, manželka, přátelé zdraví těla toliko slibují a prodlením života[36]života: Ziwota troštují, ale slovo Boží, onoť jim naději o věčném životě předkládá a to při nich puosobí, že trestání Boží trpělivě a míle snášejí a naposledy i to činí, že na slovo Boží bezpečně jakožto na najbezpečnější baštu a najpevnější skalu proti všechněm hruozám a outokuom[37]outokuom: autokuō ďábelským[38]svaďábelským: Diábelſkým i smrti stálou myslí zpoléhají.
Ale však pohříchu málo se takových lidí nachází, ‹začátek komentované pasážekteříž by›konec komentované pasáže[39]kteříž by: kteřížby slovo Božské věrně a upřímě přijmouce, na něm přestali, jim se řídili a zpravovali, podlé něho i živi byli, ale téměř všickni na svou cestu odešli (vedlé Izajáše[40]Izajáše: Jzayáſſe v ‹začátek komentované pasáže56.›konec komentované pasáže[41]56.: LVI) začnouce od najvyš[A5v]číslo strany rukopisuších až do najnižších, od najstarších až do najmladších. „Není spravedlivého,“ David v žalmu[42]žalmu: Zialmu ‹začátek komentované pasáže13.›konec komentované pasáže[43]13.: XIII praví, „ani jednoho není, ‹začátek komentované pasážekdo by›konec komentované pasáže[44]kdo by: kdoɓy rozuměl, není, ‹začátek komentované pasážekdo by›konec komentované pasáže[45]kdo by: kdoɓy se na Boha vyptával. Všickni se uchýlili, všickni spolu neužiteční jsou učiněni, všickni od pravdy k klamu, od spravedlnosti k nepravosti, od svatých ctností k nešlechetnostem, od střídmosti k ožralství, od zdrželivosti k obžerství, od milostivosti k tyranství[46]k tyranství: Tyrranſtwij se uchýlili.“ A tak ať krátce povím, že hřích za ctnost a ctnost za hřích sobě pokládají, což každý pobožný člověk[47]člověk: Cžlowěk očitě spatřiti muože.
Ač pak slovo Boží v hojnosti se káže, mluví i čte, hříchové hanební se trescí, hněv Boží se předkládá, pokuta hrozná za hřích a nevěru se oznamuje, jaká pak platnost a jaká životuov oprava, to se očitě vidí. Jest jistě Buoh předobrý, že nás všech podvrátě pod námi zemi do věčné propasti nepohříží. Časť[48]Časť: Cžaſť jest jistě čas, abychom sobě usmyslili, slovo Boží upří[A6r]číslo strany rukopisumě