[36]číslo strany rukopisuupadnúti měl z práva neb z obyčeje královstvie našeho, že by milostivě ráčil odpustiti, nebuď rozuměno proto hned, vada zlé pověsti, v kterúž jest shledán, že je pro ty věci upadl, ač by o to proviněnie i milost od kniežete měl kterúkoli, by měla odpuštěna býti. Ale viece zlá pověst ta vinníka takového, jehož jest svým znamenitým zprzněním okropila, pro zaslúženie zlých činuov do jeho života drž se a jiným lidem, aby právě živi byli, miesto zrcadla buď nechána.
Mrzkú našich časuov žalobu od mnohých věrných a viery hodných z rozpravenie slyšíme, že lotři neb zloděje i také svobodných cest a silnic rušitelé, jichžto roty vedlé mezí královstvie našeho od dávných časuov nemalé a hrubé vieme, že sú byly zplozeny, kteréžto roty s pomocí milosti boží Velebnosti naší bedlivá péče a starostlivá opatrnost tak spasitedlně jakžto mocně mstivým mečem spravedlnosti veliký diel již jest zahladila a jako z kořen vyplela; a těm, kteříž od těch zločincí jímáni a lúpeni bývají, přiházie se, že netoliko zbožie jich, kteréž nesú, lúpie, ale také ukrutenstvím hrozným jsúce poraženi, ty zjímané vazbú a mukami přeukrutnými snuzujíce přinucují mocí a hrózú, aby se s nimi umlúvali a sumy peněz vedlé statku jich, [37]číslo strany rukopisua ješto j těžší, i nad statek jich vlastní, chtěli těžkých muk ujíti, aby slibovali a právem aby jim to urukovali a zajistili pod jistým a umluveným mezi nimi rokem, aby k těm zločinciem donésti kázali aneb sami se osobně do toho vězenie a do muk nepoctivých postavili, z nichžto mnohé některé pro strach, druhé z prostnosti přielišné, ješto mají za to, by pro takové hanebné skutky a úplně neslušné svědomím nebo právem v těch slibech zavázáni byli, srozuměli sme, že by jim ty sliby drželi.
Protož tomu smrtedlnému neduhu my že dobrovolné práce žádáme, abychom pokoje našim podddaným dobyli, spasitedlného lékařstvie s pomocí pro budúcie časy z milosti a z opatrnosti vstřiec jíti žádajíce, tiemto ustanovením věčně trvajícím za právo činíme, takové úmluvy neb sliby neb jim podobné, kterúkoli příhodú, mezi kterýmiž buď osobami kteréhokoli stavu neb duostojenstvie, ješto by se staly z moci neb pro strach (mohl by připadnúti na muže stálého), ty úmluvy tak učiněné neb zpósobené chcme úplně aby moci neměly ani v sobě držely kterého zavázanie[l]zavázanie] zawanie pevnosti, kteréžto úmluvy my nynie i potom vší moci a pevnosti zbavujeme a odsuzujem, žádného úplně aby založenie ani podstaty neměly.
A aby hojnějšie opatrnosti spomoženie přičiněno bylo,