[83v]číslo strany rukopisuk tomu přijíti. A tak jest, že sú lidé zvláště synu božiemu křivdu učinili, chtiec dědičstvie jeho svaté múdrosti sobě neprávě osobiti, obludnému slibníku povolujíce, když jim bieše řekl: Budete jako bohové, totiž takúž múdrost majíce, zlé i dobré vědúce. V té pomluvě tak ostalo, aby syn boží na svět sstúpil v život dievky přesvaté, aby tu tělesenstvie přijma, jednosvornú moc v své svaté trojnosti zvučně světu ukázal.
V tu tak přešťastnú hodinu všemu světu radostnú, jakžto svatý Lukáš ve čtení píše, poslán jest anjel Gabriel od boha do města vlasti galilejské, kterémužto městu jméno Nazaret, k dievce oddané muži, jemužto jméno Jozef, z domu Davidova, totiž z narozenie Davidova, kteréžto dievce jméno Maria. Tu třeba otázanie, proč jest anjel poslán, a ne člověk. To se jest proto stalo, jakž praví svatý Bernart u vykládaní čtenie zvěstovánie, že jakož skrze zlého anjela první mátě Eva naše jest přelštěna, proněžto smy od božie milosti upadli.Takež skrze dobrého anjela bohem poslaného matka božie zvěstována, skrze niežto smy boží milost nalezli. Druhé proto anjel poslán, aby se mezi člověkem a anjelem mír a přiezen stala. Nebo předtiem anjel člověka nenávidieše a člověk anjela. Anjel člověka proto nenávidieše, že mi vinu v tom dáváše a řka: Našich bydl prázdnost vámi se měla naplniti, a to ste vy skrze přestúpenie rušili. Člověk anjela nenávidieše a řka: Jsem zlým anjelem přebuzen a tak sem byl od boha súzen, protož anjel boží poslán na zna[84r]číslo strany rukopisumenie,