očiš[63v]číslo strany rukopisutěnie svaté královny. A to proto, že jakž koli svatá královna tak přesvrchovaně svatá byla, že ižádného počištěnie nebylo třeba, avšak pro svatého příklada pokoru jiným se starého zákona paním přirovnala. Neb tak jest bylo v starém zákoně ustaveno, aby každá žena, kterážto počala by synem urodila, po čtyřidceti dnech, dietě s sebú vezmúce, s obětí do chrámu vendúc, bohu dietě i obět ofěrovala, a potom jako očištěná mohla do chrámu choditi a s lidmi obcovati. Protož, jako toho dne po čtyřidcieti dnech po narození syna božieho matka božie Ježíše vzemši, jako praví svatý Lukáš evandělista, v chrámě syna svého ofěrovala a zaň dvě hrdlici obětovala. A proto slove ten den svaté královny očištěnie. O tom tak přesvatém dni takto píše svatý Ambrož v jednom kázaní a řka: Dnes, bratřie milá, syn boží Ježíš Kristus do chrámu jest přinesen a svatým Simeonem bohu otci obětován. Dnes čakajícím hřiešným lidem spasenie svatý Simeon a svatá Anna prorokyně spasitele zjevně sta ukázala. Ó, kterak jest malý a kterak jest převeliký, matko božie, jehožtos porodila. Malý v tělesenství, veliký v svém veleslavenství. Ó, kto jest ten, jenž by nám mohl tvého srdce u boze na věky chovaná tajemstvie vypraviti, neb si to své nebeské dietě na svú rukú držiec, jeho pravého boha znajíc, jemu se nábožným srdcem klaněla. A z druhé strany v jeho přemilém dětinství se kochajíci, jeho jsi svatá usta celovala. Ó, předivné přihlédanie, nese dievka svatá na svú rukú to dietě, ješto