neb bíti bude hříšníka i z strany těla i z strany duše. Jakož svatý Matúš napsal: Bojte se toho, kterýž tělo i duši muož poslati do pekla. Také výpovědi báti se máme pro opatrnost a vtipnost toho nájmúdřejšího súdce, kterýž nemóž zklamán býti. Neb všecky věci sú jemu známé a vědomé. Neboť on zná tajné věci srdcí a zpytuje srdce a ledví bóh. Jakož apoštol dí k Židóm: Všecky věci zajisté zjevné a otevřené sú očima jeho, neb buoh patří k srdci. A Eclesiastes dí: Oči páně jasnější sú nežli slunce, opatrujíce všecky cesty lidské i hlubokost propastí, hledíce i v skryté stránky srdce. A Boecius mudřec dí: Veliká potřeba jest nám dobře činiti, poněvadž před očima súdce, jenž vše vidí, což činíme. A svatý Jeroným: Oči tvé, pane, otevříny sú na všecky cesty synuo Adamových, aby odplatil každému podlé cest jeho a vedlé užitkuo, nálezkuo jeho. Máme se toho súdce velmi lekati, kterýž prozříti muož i neprohleditedlné věci, jemu otevřína všeliká tajnost, jemuž temnosti světlé sú, němé věci odpovídají, mysl bez hlasu mluví a mlčení vyznává. Také výpověd ta se díti bude od najspravedlivějšího súdce, kterýž se neuchýlí, neb bude okrslek zemský v spravedlnosti súditi a národy v pravdě. Také se nebojí žádného moci, aniž přijímá čí osoby a darem nebývá ukojen. Jakož v Deutronomu psáno stojí: Buoh veliký, mocný a hrozný, kterýž osoby nepřijímá ani daruo. Zajisté tehdáž se najlép hodí čisté svědomí než plní peněz opaskové. Nic tehdáž neprospěje bohatým hojnost zboží, ale toliko