[321]číslo strany rukopisuI proto, znamenaj, králi milý, tito mají pokoj, ale Vaše Jasnost nemá, pro nesjednánie u vieře s těmito krály. I proto, rač přistúpiti, ó, králi a pane muoj milostivý, jinak ani země ani nebe Tvé Jasnosti neztrpí, vévodství mocných k tomuto máš osmdesáte čtyři, kniežetství a hrabství sto a patnádcte, biskupstvie na tisíc, učenie dvamezcietma. A chce Vaše Jasnost lepší býti než tito všichni. I proto rač vzieti rozum část jest.
Ciesař jest jediný najvyší král nade všemi králi všeho světa, moc a právo maje, aby je řiedil ke všemu dobrému, aby pokoj měli, řád svuoj drželi, meze sobě nepřejímali, všichni v pravé vieře křesťanské stáli, všickni k jeho rozkázanie hotovi byli na pohany, na židy, na kacíře, kteří by chtěli vieru křesťanskú kaziti, a kto by toho nechtěli učiniti, má se na ně jako na zrádce viery křesťanské obrátiti a je vykořeniti a jich panstvie sobě vzieti, neb žádný král ani žádné knieže nemá svatému úřadu ciesařskému spuren býti pod zbavením všech svých práv, cti, zbožie i hrdla. Ale jestliže komu ciesař křivdu činí, tehdy ten král neb knieže má najprv svú spravedlivost oznámiti papeži a volencóm, neb ciesařská moc z jich moci vyší, a ti mají pokoj uložiti, pakli se k tomu nechtějí přičiniti. Po čtvrtém oznámenie muož každý král své spravedlivosti hájiti beze cti ztracenie až do dojití své spravedlivosti.
Miesto ciesařovo v této mieře nenie žádné miesto [159]číslo strany ediceod té chvíle, jakž jest Konstantin Řím oddal Pánu Kristovi v dědictvie