božským věcem není. Jakož sám Pán svědčí, řka: (Mat. 11.) Žádný nezná Otce, jediné Syn a komu by chtěl Syn zjeviti. A proč žádný nemůže bez Pána Krista Boha Otce poznati a vůli jeho rozuměti, příčinu klade sv. Jan, řka: (Jan 1.) Boha žádný neviděl, ale jednorozený Syn, kterýž jest v lůnu Otce, onť jest nám vypravil. To jest, od přirození všickni lidé tak jsou na mysli a rozumu oslepení, že Boha a jeho vůle nikterakž sami od sebe znáti nemohou. Což Pán Bůh vida, ráčil Syna svého na tento svět poslati, aby skrze něho lidskému pokolení sebe i svou vůli v známost uvedl a vyjevil.
Dále oznámeno bylo, že těch dveří jistého vrátného Pán Kristus býti praví: Vrátný pak ten jest Duch svatý, jenž tak dvéře Krista otvírá, že lidé skrze učení jeho přicházejí k známosti Boha a docházejí pravé a spasitedlné víry. Jakož o tom otvírání dí Kristus: (Jan 15. a 16.) Když příjde ten Duch pravdy, uvedeť vás ve všelikou pravdu. A opět: Onť mne oslaví, nebo z mého vezme a zvěstuje vám. To pak působí: Nejprvé spůsobné činíc učitele k ohlašování a kázaní živému slova Božího, aby práce jich mohla býti upřímná, pronikavá a jemná, jakáž bez jisté pomoci Ducha svatého nemůže býti. Jakož dí sv. Pavel (2 Kor. 3.), že nejsme dostateční sami z sebe nětco mysliti, ale že dostatečnost naše z Boha jest, kterýž učinil nás hodné služebníky nového Zákona, ne litery, ale Ducha.
Potom také to působí skrze vnitřní dílo své při těch, kteříž kázaní slova Božího upřímně a bedlivě poslouchají, vnitřní osvícení mysli, obnovení srdce, otevření rozumu a smyslu. Jakož toho důvod máme při oné ženě tyatirské, o niž píše svatý Lukáš (Skut. 16.), že jest srdce její otevřel Pán, aby to pilně rozsuzovala, co se od Pavla pravilo. Bez takového zajisté díla Ducha svatého nic neprospěje, jakékoliv kázaní ani poslouchání, nebo zůstáva Kristus dveřmi zavřenými a knihou zapečetěnou. Jakož máme příklad na farizeich a jiných, jimž ač Kristus kázal, však jsou neuvěřili, protože jest jim Duch svatý neotvíral těch dveří. Tolikéž onino, jimž kázal svatý Pavel, jenž horší než lepší z poslouchání byli. Proti nimž řekl (Skut. 13.): Slyšením slyšeti budete, a nesrozumíte.