[XV]číslo strany rukopisuBohu a k poctám božím čistým máte, připisují, obětují, s tou uctivou žádostí[p]žádostí] žádoſti, že práci mou chatrnou příjmete a oblíbite tak, aby pod jménem vaším i jiným pobožným ženám milejší býti a ku potěšení posloužiti mohla. S tim v milostivou ochranu boží vás i milé manželi vaše a dítky i dům všecken poroučím. Datum v domě farním v sobotu před neděli Iubilate, v kterou se v církvi čte a vykládá evangelium o ženách rodičkách a o zármutku jejich při porodu a radosti po šťastném porodu.
Léta Páně M. DC. XV.
Kněz Havel Žalanský
[XVI]číslo strany rukopisuV spisku tomto tyto věci se zdržují:
I. Jak jest věc před Bohem i před lidmi vzáctná, ano i podivná, rození člověka a dar dítek?
II. Tak těžký jest kříž a nebezpečný rodiček neb manželek těhotných?
III. Proč Bůh ten kříž těžký na ženské pohlaví vzložiti ráčil?
IV. Proč Bůh těžké a nešťastné porody i smrt i na ženy svaté přepouštěti ráčí?
V. Co mají rodičky křesťanské činiti, aby před smrti i nešťastnými příhodami při porodu mohly zachovány býti?
VI. Čím se těšiti mohou rodičky křesťanské, pro porod nešťastný v nebezpečenství života postavené?
VII. Čím se těšiti mají manželé, jestli jim Bůh plod nezdařilý dávati a neb dítky jejich prvé, než by křtu svatého došly, z světa bráti ráčí?
VIII. Kterak pobožní manželé dítky své zdárně zrozené vychovávati a Bohu obětovati mají?
[1]číslo strany rukopisuSpis krátký o manželkách počestných těhotných a rodičkách křesťanských ku poctivosti a potěšení jejich.
I. Jak jest věc před Bohem i před lidmi slavná, vzáctná, ano i podivná, rození člověka a dar dítek.
Veliký div boží jest rození a plození dítek a tomu divu a skutku božímu divnému začasté se divili, začasté jej v Písmě svatém velebili a oslavovali svatí boží lidé. Sám o sobě praví David v žalmu 22: Ty jsi, Hospodine, kterýž jsi mne vyvedl z života, ustaviv mne v doufání ještě při prsích matky mé.
Opět: Na tebeť jsem uvržen hned od narození svého od života matky mé,