[9]číslo strany rukopisutěžká a nebezpečná práce při porodu rodiček křesťanských, kdykoli bolesti[t]bolesti] boleſtj největší a uzkosti nejkrutější lidem před oči představiti chce, soužení a uzkosti ku porodu pracujících připomíná, jakož u jiných prorokův, tak i u Izaiáše v kap. 37.: Den uzkosti jest den tento proto, že se přiblížil plod k vyjití, ale není síly ku porodu, totiž všickni zahynouti musíme, leč nám sám Bůh pomůže. A v kap. 26. takto dí: Jako žena těhotná, blížíc se ku porodu, svírá se, křičí v bolestech svých, tak sme byli před tváří tvou, Hospodine. Tu prorok učí, že žena rodička do velikých uskostí[u]uskostí] vſkoſti přichází, se všech stran soužení má, tu se život s smrtí[v]s smrtí] z ſmrti potýká, tuť takový zámutek, taková tesknost bývá, že se zdá, že tu nic jiného než smrt oběma, matce i nemluvňátku, nastává. A jakož hned početí, netoliko závrat hlavy, mdloby, těžkosti, bolesti zubův i jiných oudův následují. Tak obzvláštně porod mnohým smrt přináší. Neboť se to nejednou stává, že matka [10]číslo strany rukopisua děťátko jináče než skrze tu velice smutnou smrt se rozděliti nemohou, a neb jeden, a neb oba život násilným kvaltováním stratiti musejí. Umřela při porodu Ráchel, svatá manželka Jákobova. Umřela nevěsta Eli, manželka Fineesova. Umřela tak i královna Alžběta, Ludvíka svatého a tichého krále českého matka. Umřela při porodu i Anna, C. Ferdinanda manželka. Umřela tak i Anna Semeria, Edvarda svatého, krále englického matka. Mřely tak i jiné ženy Pánu Bohu milé. Nejsvětější ta žena, svatých patriarchů[w]patriarchů] Patryarchu a mnohých slavných králů matka, Ráchel, ač Pánu bohu milá, u něho v veliké vzáctnosti byla, však ji on dvojím smutným křížem navštívil. Jedno: neplodností[x]neplodností] neplodnoſti, nebo v mnoha letech sotva jednoho syna míti mohla, potom: když modlitbami druhého syna obdržela, porodila jej sic živého, ale se škodou zdraví a z strátou života svého. Ten porod její byl bídnější proto, že se stal na cestě pod otevřeným