Havel Phaëton (Žalanský): O ctných manželkách těhotných a rodičkách křesťanských…

Praha: Daniel Carolides z Carlsperka, 1615. Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. BT VIII 6, I–XVI, 1–85, I–IV. Editor Stejskalová, Jitka. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

mu[VIII]číslo strany rukopisužům, synům, přátelům, jako Debora, Chulda, matka neb bába krále Baltazara. (Dan. 5). Žena[h]Žena] Zěna Pilátova, které když někteří zamítali, s svým zlým to činili, nebo i žen rady svůj užitek mají. Špehéři Jozue, když ženy Raab a rady její uposlechli, zachováni jsou. (Jozue 2). Naproti Pilát, když ženy své, která jej radou chvály hodnou od hříchu skrze sen odvesti chtěla, neuposlechl, zahynul.

Některé opět ženy[i]ženy] Zěny u víře a čistotě manželské tak se stkvěly, že hrdlo, život, čest, statek pro své manžely stratiti hotové byly, Zuzanna sv. raději smrt trpěti chtěla, než by se svému manželu Joachymovi zpronevěřila. [IX]číslo strany rukopisuJiné s muži svými v válkách, u vyhnání, v nouzi a v bídě největší chtěly býti nežli je opustiti.

Mnohé ženy, majíce manžely pohany neb ukrutné tyrany, řečmi přívětivými a mravy příjemnými k pravému náboženství a k dobrotivosti je sklonily, jako Monika svatého Augustýna Marka.

Veliká ozdoba ženy jest mlčelivost, když ne všecko mluví, co ví, ale užívá opatrnosti v řeči a v mluvení, i v té ctnosti mnohé se nalézaly. Veliká zase ozdoba ženy jest, když mluví, kde potřebí. Není žena dobrá, jakž se vůbec smyslí, která ke všem nepravostem manžela povoluje a mlčí, jako ani ta dobrá matka [X]číslo strany rukopisunení, která dětem vůli a folk pouští, takové byly svatých mnohých manželky, taková i Abigail, která Nábala, muže svého ožralého, ne když ožralý byl, ale ráno, když vystřízlivěl, moudře trestala a napomínala.

Dále, ač ženy z přirození sou bázlivé a strašlivé, však že mnohým strastem a uzkostem sou poddané, pročež mnohé udatnosti a sílou od Boha byly poctěné, jako Debora, Judit, Jahel. Žen statečnost v obhájení měst za časté chválu obdržela. Judit město Betulí od obležení vysvobodila. Píše Livius (lib. 37), že město Lamia od M. Acilia obležené ženy silně bránily, kamení a zbraně mužům dodávajíce. V Harle[XI]číslo strany rukopisumu v Nydrlantů i ženy v čas nuzné potřeby pro vlast a náboženství statečně bojujíce, nepřátely zahnaly. Johanna, královna z Navarry, do ležení přijela, vojska, aby se stále měli a vlast hájili, napomínala a posilnila. Bohu jest jedna věc jak ve mnoze, tak v mále, jak skrze silné, tak i mdlé vítěziti. Bůh k vykonání dekrétů svých užívá svobodně nástrojů, jakých chce, někdy mužů, někdy žen. Jestliže muží nechtějí, tedy ženy boží dílo činí a skutky jeho hlásají. Mnohdykráte Bůh k skutkům svým vzáctných[j]vzáctných] wzáctným žen užil, aby muže moudrostí[k]moudrostí] maudroſti světskou se nadýmající zahanbil, (jako Dan. 5) k dání rady ženy užil, aby jak krále, tak i knížata, kte[XII]číslo strany rukopisuří

X
hŽena] Zěna
iženy] Zěny
jvzáctných] wzáctným
kmoudrostí] maudroſti
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 1 dnem; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).