[38]číslo strany rukopisusvatý Bernhart praví, že tu nic při početí, nic při porodu nečistého, nic neslušného nebylo, nic, což by očišťování potřebovalo, poněvadž to dítě studnice vší čistoty jest a očištění všech hříchův činí, avšak panna ta svatá své svobody užiti nechtěla, ale poněvadž v politii židovské živa byla, zákon ten z lásky zachovala, aby žádného[bo]žádného] żádneho nepohoršila, poněvadž to její nebeské početí ještě jiným známé nebylo.
Že pak z zákona toho očišťování satan bezbožná domnění do církve Kristové vsil, totiž, že šestinedělky tehdáž nejsou církve oudové, nýbrž že sou v moci satanové, a z té příčiny také rozličné pověry do církve uvedl, totíž: vodou svěcenou kropení, hromnic rozsvěcování, svěceným kořením kouření, křížů na stěnách, na dveřích psání[bp]psání] pſáni, aby (prý) satan k šestinedělkám přístupu neměl. Mají křesťanské rodičky znáti, že ty všecky věci sou velice vzdálené od křesťanského náboženství čistoty, od Pána Krista odvracejí [39]číslo strany rukopisua všecka boží tajemství v evangelium obsažená zatemňují, anobrž ty svíce zemské od Krista, světla nebeského, odvozují. Nechť povědí ti, kteří ty ceremonie zastávají, jakými Písma svatého důvody je potvrdí? Kde tomu učí Pán Kristus a jeho apoštolé, aby ďábel, kterýž jest duch a těla nemá, aby věcmi tělesnými zahnán býti mohl? Jestliže přivedou důvod z kněh Tobiášových, že srdce a játry rybí na uhlí vložené vůní[bq]vůní] wůni svou ďábelství zahnaly. Odpovídáme, že ta kniha není do církve přijatá, není kanonizovaná, potom to ďábelství raději vroucími Tobiáše a manželky jeho modlitbami nežli kaděním jest zahnáno. Poněvadž satan (jakž Job praví) v celém kyrysu oděnce, kopí, meče, mědi, železa nic neváží a se nebojí. Kterak by se bál vody, soli, koření, kouření? Jestli pak satan takovým věcem kdy ustupuje, to pro své lepší činí, aby lidí v pověry víc zapletl a od Boha odtrhl. Následuje satan chytrých hráčů, kteří když neu[40]číslo strany rukopisumělého